Gotska Sandön vid midsommar

Hej,
Vi tänkte vandra vid midsommar på Gotska Sandön. Meningen är att vi skulle åka fredagen den 22.6 med båten från Nynäshamn till Gotska sandön och söndagen tillbaks. Nu är det så att just den 22.6 inte går några färjor, färjan går redan på torsdag, d.v.s. att vi skulle vara 3 nätter på Gotska sandön. 3 hela dagar känns långt med tanke på att man kan vandra runt ön på en dag, eller finns det kanske mer att göra? Får man bara tälta vid vandrarhemmet?
Finns det mycket folk just vid midsommar eller är det rentav bättre att välja ett annat datum med tanke på folk och färjan som inte går som det var tänkt?
Hälsningar Veni

Du får enbart tälta vid vandrarhemmet, eller lägerplatsen som det kallas. Det finns en del annat man kan göra än att vandra. Bada om vädret tillåter, besöka fyren, besöka det lilla kapellet, fågelskåda, sälskåda, slöa med mera. Sen är ju skogen också sevärd.

Gotska sandön är otroligt vackert och härligt. Och det är ingen ö man ska hetsa igenom.

http://www.resestugan.se/uploads/1624/Gotska_Sandon_-2012.pdf

Några bilder från när jag besökte ön 2009.
DSC_7801litenbeh.jpg

DSC_7656.jpg

DSC_7661.jpg

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kan bara hålla med föregående inlägg!

Det finns mycket att njuta av på ön om man vill. Runt midsommar blommar också en del av öns orkidéer om du gillar blommor. Gillar du fåglar så ta med en kikare och håll koll vid något av öns vattenhål efter korsnäbbar och annat trevligt.

/Anna

Tack för svar, bilderna är väldigt fina. Ni har övertygat mig på vad jag egentligen redan visste och resan är nu bokat till midsommar. Det krockar ju med fotbolls EM så min man är inte så himla glad men det kommer att bli kanon ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips