Goretex jacka

Tänkte införskaffa en goretex jacka att klättra i under hösten. Får givetvis gärna fungera till annat också...

Funderar framförallt på Haglöfs Heli eller någon av Tierras modeller Intrepido, Cassin ridge eller Conrad Cain. Klättermusen och Arcteryx är säkert bra, men känns lite väl dyra. Någon som har erfarenhet av dessa jackor, eller något annat tips?

/ Sara
 
SKALJACKA

Hejsan kolla klättermusens hemsida på nyheter de har grim jackan till dam för halva priset för att yttre beläggningen på dragkedjorna är ful de är de under armarna så det syns knappast o funktionen är helt ok har köpt mig en själv lycka till mvh Hans
 
Tips

Hej, jag har en Millet Bi-stretch 2 jacka som jag köpte för 2 år sedan. Den är jättebra för det är paneler i stretch-GT i ryggen och under armarna så den glider inte upp när man sträcker på sig, vid klättring t ex. Stretchen gör ju också att den inte blir så bylsig utan sitter skönt vid "normal" kroppshållning. Det är också ett par extra, inre handledsmuddar i neoprene (tror jag?) som är fastsydda uppe vid armbågarna någonstans. Dessa sitter åt och skyddar handlederna även OM jackans ärmar skulle glida upp. :)

Den kostade c:a 2500 kr, har jag för mig. Hur det är i förhållande till de jackor som du tar upp vet jag tyvärr inte.
 
För klättring är sk. SoftShell jackor av Shoeller eller Polartech Powershield mycket bättre lämpade än GoreTex. De klarar slitage bättre, sitter bättre och andas på ett helt annat sätt. Duggregn och vind klarar de suveränt. Klättrar också is på vintern i min softshell.
Vid ösregn drar jag på en lätt vattentät jacka.
De billigaste softshell jackorna jag sett finns på http://www.mec.ca (ca 150 CAD). Kvaliteten på MEC är helt i klass med 'märkesvaror'.
 
Tjali; sa:
För klättring är sk. SoftShell jackor av Shoeller eller Polartech Powershield mycket bättre lämpade än GoreTex. De klarar slitage bättre, sitter bättre och andas på ett helt annat sätt. Duggregn och vind klarar de suveränt. Klättrar också is på vintern i min softshell.
Vid ösregn drar jag på en lätt vattentät jacka.
De billigaste softshell jackorna jag sett finns på http://www.mec.ca (ca 150 CAD). Kvaliteten på MEC är helt i klass med 'märkesvaror'.


Har du någon av softshell från MEC själv?

/Joakim
 
Re: SKALJACKA

glanne; sa:
Hejsan kolla klättermusens hemsida på nyheter de har grim jackan till dam för halva priset för att yttre beläggningen på dragkedjorna är ful de är de under armarna så det syns knappast o funktionen är helt ok har köpt mig en själv lycka till mvh Hans

Håller med, har själv en och vet en annan som har köpt en också. jag tänker knappt på hur 'fula' dragkedjorna ser ut under armarna, 2750:- med 'fula' dragkedjor istället för 5900:- är helt okej :)
 
GTX?

Kolla på tråden "Goretex redovisning" på detta forum och fundera på om du verkligen behöver en Goretex Jacka. Du kanske snarare behöver en jacka? Kanske, kanske kommer du då fram till att vill köpa en gtx-jacka. Eller en annan jacka och en massa annan utrustning eller någon resa.

Svårt att klättra med paraply dock :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
Bra jacka att paddla i (Goretex?) Kläder 5
laga goretex-jacka?! Kläder 2
GoreTex-jacka? Kläder 3
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.