Gore-Tex vs. eVent

"Gore-Tex är bäst" kan man höra på många håll. Men vad jag läste i en cykelkatalog så står det att eVent andas 5 gånger bättre än Gore-Tex och eVent är mer vatten- och vindtät.
eVent är inget membran utan endast sydd på ett visst sätt.

Stämmer det?
Ge gärna synpunkter på Gore-Tex vs eVent.
Hur ligger de till i prisjämförelse?
Vilka fler är klättermusen använder eVent?

Gore-Tex-membranet består av ePTFE ("teflon") som är belagt med polyuretan. Elaka tungor menar att det är PU-skiktet som ger funktionen hos Gore-Tex snarare än ePTFE-membranet...

eVent's membran (från BHA Technologies) består bara av ePTFE som i stället är ytbehandlat på mikroskopisk nivå. Med det påstår de att man uppnår den effekt som Gore-Tex var tänkt att ha från början, utan att lägga på ett PU-skikt som försämrar luftgenomsläppligheten.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mathew; sa:
"Gore-Tex är bäst" kan man höra på många håll. Men vad jag läste i en cykelkatalog så står det att eVent andas 5 gånger bättre än Gore-Tex och eVent är mer vatten- och vindtät.
eVent är inget membran utan endast sydd på ett visst sätt.

Stämmer det?
Njae, det är väl inte helt korrekt. Se
http://www.eventfabrics.com/

Vilka fler är klättermusen använder eVent?
- Lowe Alpine (f.n.)
- Rab
- Integral Designs
- Pearl Izumi
m.fl.

Gore-Tex

...frågan är ju också, i alla fall för min egen del, vilket som är hållbarast och vilket som har längst livslängd?!

Har läst någonstans, utan att kollat källan, att Gore-Tex ska vara mycket hållbarare...?

Ha´t gött!

/mighty m

eVent har väl funnits på marknaden i högst två år, så det bör vara lite tidigt att prata om livslängd än. Fast om någon redan har hunnit slita ut ett plagg är det kanske läge att se upp...

Johannes

Re: Gore-Tex

mellgren; sa:
...frågan är ju också, i alla fall för min egen del, vilket som är hållbarast och vilket som har längst livslängd?!

Har läst någonstans, utan att kollat källan, att Gore-Tex ska vara mycket hållbarare...?

Ha´t gött!

/mighty m

Hur hållbart det är beror ju på hur bra man "packar in" membranet. Hur många extra lager man lägger till (som i sin tur hindrar luftväxling). Cykeljackor brukar ju tex inte ha en massa extralager, men håller kanske inte lika länge. Sedan är det inte bara membranets hållbarhet som är intressant utan tex tejpningen som ofta går sönder först.

Re: Gore-Tex

mellgren; sa:

Det där beror ju inte i första hand på membranet. Snarare är det inre och yttre laminat som bestämmer hållbarheten. När jag jämfört (enbart i affären, genom att känna på material et c) GoreTex Paclite med GoreTex XCR så känns det onekligen som om XCR kommer hålla längre. XCR är kraftigare, likaså är Event-materialen oxå kraftigare än Paclite. Båda dessa borde hålla bättre än Paclite.

/Håkan

[Förb... oxå, KLAGER var snabbare!]

Re: Re: Gore-Tex

Håkan K; sa:
XCR är kraftigare, likaså är Event-materialen oxå kraftigare än Paclite.

...tills Event kommer med ett eget lättvikts 2,5-lagersalternativ. Det lär de ju göra eftersom de ju redan har ett Windstopper-alternativ (samma membran men utan fördyrande/nedtyngande sömtejpningar, kan man gissa)

Andra material

Jag har ett par regnbyxor i Epic (tillverkas av Nextec) och ett par handskar i WindTex. Sedan finns något som heter Cutan som bla Klättermusen har använt. Någon som känner till fler alternativ till goretex och windstopper?

/Klas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips