Gore Tex PacLite = blöt

Gore tex är ingen garanti att det håller tätt. Jag köpte en Columbia Goretex pac lite på femmans sport och den läckte som ett såll vid skyfall. Lämnade in skiten och fick pengarna tillbaka efersom dom inte kunde få tag i en ny i samma modell som dom. Tror inte ens dom skickade iväg den för kontroll. Men vill man betela överpris för svindyra Haglöfs, Norröna m.m så varsågod ;) Galon är det enda som håller tätt.
 
Problemet nästan alla med g-tex har beror inte på att jackan läcker in vatten. vilket den inte gör!
Utan att det bildas kondens under jackan på grund av för dålig luftning.

Därför ska man aldrig ha jackan direkt mot huden då den känns kall och blöt när det regnar.
Goretex är inget isolerade lager utan bara till för att inte släppa in vatten.
(och andas, vilket den har svårt med när det ligger vattendroppar på utsidan av jackan.)

Vad många inte heller tänker på är att vattenånga läcker igenom.
Om du är i tropikerna eller liknande kommer alltså mycket läcka igenom. då är gallon bättre.
Fast själv tycker jag ett skyfall i tropikerna bara är på pluskontot.
Detsamma händer om du har jackan direkt mot huden.
Din kroppsvärme värmer vattenpå utsidan av jackan och får det att läcka igenom iform av vattenånga...
Resultat...du blir blöt och klagar på utrustningen...
jag klagar på dig;)
 
Problemet nästan alla med g-tex har beror inte på att jackan läcker in vatten. vilket den inte gör!
Utan att det bildas kondens under jackan på grund av för dålig luftning.

Visst kan kondens och nedkylt, blött yttertyg vara en anledning till att en jacka blir blöt eller känns blöt. Men jag är inte ensam om att ha reklamerat läckande membranplagg.

Det är lätt att ta reda på om plagget läcker eller inte - ta på dig en halvmörk bomullströja (som mörknar när den blir blöt), dra på dig jackan och hoppa in i duschen med lagom svalt vatten. Sen är det ganska tydligt huruvida det är läckage, kondens eller bara "blöt känsla" p.g.a blött yttertyg.
 
paclite.

Hej.

Har läst nästan alla svar i frågn här och de verkar som om man ska akta sig för paclite?
Jag jobbar dock hos en icke nämnd åter försäljare av många av produkterna ni nämner här
och ingen blir gladare än vi om man kommer in och ger respons på sakerna man köpt.
och gore-tex lämnar ju faktiskt två års garanti på att deras produkter är vattentäta till oss återförsäljare, och kommer ingen in och ger respons så kan vi inte säga nått till "GT" heller.
Vad jag vidare kan säga om paclite produkter (framför allt jackor) är att man oftast tagit
bort merch nätet som ofta sitter på insidan av jackor för att minska vikten.
avsaknaden av nätet gör att man ligger direkt mot jackansskal vilket ger en kall och fuktigare kännsla!
 
Vad jag vidare kan säga om paclite produkter (framför allt jackor) är att man oftast tagit
bort merch nätet som ofta sitter på insidan av jackor för att minska vikten.
avsaknaden av nätet gör att man ligger direkt mot jackansskal vilket ger en kall och fuktigare kännsla!

Det jag undrar är hur mycket fukt längst ut på armen som ska ansamlas innan man kan säga att det läcker? Att stå under en dush med jackan är inte samma sak som att cykla med olika intensitet i regn, vilket jag här i gbg gör mer eller mindre dagligen. och varje gång är den nedre delen av armen på min haglöfs paclite jacka fuktig medan min marmot xcr inte är det. men vad är läckage och vad är kondens?
 
Det jag undrar är hur mycket fukt längst ut på armen som ska ansamlas innan man kan säga att det läcker? Att stå under en dush med jackan är inte samma sak som att cykla med olika intensitet i regn, vilket jag här i gbg gör mer eller mindre dagligen. och varje gång är den nedre delen av armen på min haglöfs paclite jacka fuktig medan min marmot xcr inte är det. men vad är läckage och vad är kondens?


Står du i en dusch så får du veta om jackan läcker,gör den inte det är det kondens.En sak som kan ta bort en del kondens är att inte ha ärmsluten helt åtdragna,låta luften cirkulera lite.


peter
 
Senast ändrad:
Tror att det kan finnas en skillnade mellan mebrantyger som har en "glatt" insida och en "luddig" insida. XCR har luddig medan Paclite och precip har glatt. Den lilla kondensen som bildas märks mkt tydligare på de som har en glatt insida tycker jag (äger/har ägt plagg av alla typer av tyger).

En annan sak. När jag är ute o springer med en vindjacka blir jag ofta mkt svettig just runt handlederna, eller rent av när jag inte har nån jacka på mig överhuvud taget. Därför känns det många gånger att tyget verkar läcka just där...

Men testa o spring med en galon jacka (som garanterat är vattentätt) o se om du blir mer nöjd :). Hade ett par gamla regnbyxor en gång och jag var sjöblöt efter en dags vandring trots att det knappt regnade...

/Petri
 
Hej,

Lyfter den ursprungliga frågan lite: Funkar plaggen inte bättre än så här eller är det fel på dom?

/Lars

Jag tycker om mina PacLite-plagg (använder inget annat). Tänker inte babbla, tråden är lång nog, så här är mina korvören:
* Jag är ett svetto, så brist på svettångor är det inte.
* På en fyradagarstur i Milford på NZ som regnar nåt vansinnigt, var jag 100% torr, och jag var den enda. Där var gott om galon och vaxad bomull, inget funkade.
* Eftersom de är PacLite så tar jag av skalen när det inte regnar och stuvar undan dem. Baske mig om jag tänker gå och bli jobbigt varm om det inte regnar. Kanske därför de funkar för mig. Skulle inte vara lika lätt med rejälare plagg.
* Om ett plagg faktiskt, på riktigt, läcker så misstänker jag alltid sömmar/tejpning/tillverkning. Membranen har jag sällan sett fallera, och jag umgås i kretsar där det finns mycket goretex.

Så frågan "funkar de inte bättre än så här", med de svar som givits i tråden, skulle jag besvara med: Nej. De funkar bra om man minns att de är täta regnplagg som släpper igenom lite svettångor, inte dygnetruntplagg för alla upptänkliga klimat och aktiviteter. Sådana plagg finns inte. Variera klädseln efter omständigheterna.

Tjipp /E.
 
Senast ändrad:
Jag tycker om mina PacLite-plagg (använder inget annat).
...
Nej. De funkar bra om man minns att de är täta regnplagg som släpper igenom lite svettångor, inte dygnetruntplagg för alla upptänkliga klimat och aktiviteter. Sådana plagg finns inte. Variera klädseln efter omständigheterna.

Tjipp /E.

Jo, fast här var det ju just problemet att det blev blött då det regnade. Alltså då dom används just som regnplagg under mycket måttlig aktivitetsnivå.
 
Hej,

Var ute i konstant ösregn i 10 timmar med med Tierra paclite jacka och blev blöt men det kan säkert varit kondens o svett. Men något jag reagerade på var att vattnet fastnade i "tyget", jag trodde vattnet skulle rinna av den.. Räcker med 5minuter ute så är jackan blöt på utsidan..
Är era jackor också så, kan man impregnera dom?
Jag har tex en softshell där vattnet bara rinner av den..

mvh
Fredrik
 
En förutsättning för att "andningen" ska fungera är att yttertyget inte blir genomblött. En jacka med blött yttertyg andas lika bra som en plastpåse, d.v.s. inte alls. Skalkläder ska impregneras regelbundet för att bibehålla sin funktion. Nikwax, Granger´s m.fl. är exempel på tillverkare av impregnering för skalkläder. Enklast att fråga i valfri sport/frilufts-affär.

/ Morgan
 
Hej,

Var ute i konstant ösregn i 10 timmar med med Tierra paclite jacka och blev blöt men det kan säkert varit kondens o svett. Men något jag reagerade på var att vattnet fastnade i "tyget", jag trodde vattnet skulle rinna av den.. Räcker med 5minuter ute så är jackan blöt på utsidan..
Är era jackor också så, kan man impregnera dom?
Jag har tex en softshell där vattnet bara rinner av den..

mvh
Fredrik

Min uppfattning är att det är impregneringen som avgör om vattnet "fastnar" eller rinner av. Med andra ord, testa att impregnera jackan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
Gore-Tex Paclite Kläder 11
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.