Göteborg - Värnamo

Har för avsikt att cykla sträckan Göteborg - Värnamo (Småland) i sommar.

Jag behöver nu tips på lämpliga kartor eller kanske rent av en bra rutt att ta på min färd. Även andra tips om lite längre cykelturer mottages tacksamt.
 
Lockby? Världen är liten!!

Jag visste inte att du gillade att trampa!? :)

Jag har genomfört lite liknande expeditioner, vilken väg ska du köra? Jag kan nog förse dig med detaljkartor!
 
Har väl inte bestämt rutten riktigt. Har sett cykelvägar som pekar mot Borås så det kan vara en utgångspunkt. En annan väg jag kikat på är att köra mot Kungsbacka och sedan österut ner mot Värnamo.

Jo, världen är liten och Sverige ännu mindre.
 
jag har skrivit lite

Lockby; sa:
Har för avsikt att cykla sträckan Göteborg - Värnamo (Småland) i sommar.

Jag behöver nu tips på lämpliga kartor eller kanske rent av en bra rutt att ta på min färd. Även andra tips om lite längre cykelturer mottages tacksamt.

Tja, det finns lite åsikter om utrustning o så på den sida jag skrev om sista cykelturen. Du är välkommen att dra iväg ett mail om du har frågor, saknar du utrustning så har jag det mesta som du kan hyra/köpa.

http://www.stray.nu
 
Hittade till slut fram till Eniro och knappade in Start och Slut-adress, kryssade för rutan "Välj bort motorvägar" och "Kortaste väg" och vips så fick man en förträfflig karta och vägbeskrivning.

Någon som vet hur Rv 156 är att cykla på? Tung trafik?
 
156 funkar helt okej att cykla på. Inte så värst farligt med trafik även om den inte direkt är öde..

Har själv cyklat gbg-gislaved och då körde jag gbg-lerum-hällingsjö-kinna-svenljunga-tranemo-gislaved. Sen är det ju bara att fortsätta rv 27 hela vägen. Eller om man vill ha mindre trafik (vilket man nog vill ha där..) köra gislaved-anderstorp-kulltorp-hillerstorp-värnamo. Alternativt om gnosjö istället för kulltorp

[EDIT] Du har hela sträckan på Lantmäteriets Översiktskarta (Röda kartan) nummer 17 Göteborg. Rätt perfekt med gbg i ena hörnet och vmo i det andra typ.. [/EDIT]
//Daniel

[Ändrat av azog 2006-06-11 kl 14:45]
 
Supertack Daniel. Det är ungefär den rutten jag har kikat på. Blir nog till att införskaffa en sån karta. Tänkte först memorera vägen men det är nog bäst med en karta utifall...
 
Ginstleden är ju trevlig.

Och sedan kan du vika av t ex i Varberg via Ullared och Smålands stenar till Värnamo.

Ett lite lugnare alternativ går via Falkenberg-Torup och väst och nord Bolmen.

Men Sverigeleden verkar kanske allra attraktivast på rutten Särö Kungsbacka Torestorp Överlida Gislaved Reftele Bredaryd Värnamo.

Thure
 
Liten karta vinner

Jag vill rekommendera små kartor - så fort de blir stora går de sönder efter ett tag. Det går ganska lätt att med digitalkameran ta en bild av just den sträckning man behöver, sätta ihop/dela i photoshop, skriva ut på bra papper och sätta den i sin karthållare. Klickfix har flera smidiga modeller. Kan vara lite osäkert om det blir för blött bara...
 
Re: Liten karta vinner

kontinentcyklisten; sa:
Jag vill rekommendera små kartor - så fort de blir stora går de sönder efter ett tag. Det går ganska lätt att med digitalkameran ta en bild av just den sträckning man behöver, sätta ihop/dela i photoshop, skriva ut på bra papper och sätta den i sin karthållare. Klickfix har flera smidiga modeller. Kan vara lite osäkert om det blir för blött bara...

Den utskrivna kartan kan du antingen laminera eller sätta i en plastficka för bättre hållbarhet.

Andvänder du en vanlig bläckstråleskrivare och vanligt papper, så måste du vara mycket noggrann med att undvika fukt på utskriften.

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Freespirit88 Cykelkompis Göteborg - Halmstad Långcykling 1
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
carlFH Göteborg-Geiranger Långcykling 0
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
tommiem Göteborg-Gävle-Haparanda på Fredag, häng med! Långcykling 0
SeekOut Göteborg - Norge Långcykling 12
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Christian1 Cykeltur havet (Göteborg) 1:e Juni Långcykling 0
hannulan Sthlm - Göteborg Långcykling 8
Christian1 Cykeltur Göteborg 25:e Maj Långcykling 5
hannulan Helgcykling m packning kring Göteborg Långcykling 5
matildasofia Cykla från Malmö till Göteborg Långcykling 1
flameboy Däckval, cykling Stockholm-Göteborg? Långcykling 10
maren Kustväg till Göteborg Långcykling 7
hannulan Cykla i Norge (Göteborg-Jotunheimen) Långcykling 5
hannulan Cykelsemester med utgång från Göteborg Långcykling 4
rimn Göteborg-Stockholm sällskap/tips? Långcykling 12
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
Nybörjarn Göteborg - Helsingborg - "Danmark" på tantcyklar Långcykling 3
alatar79 Stockholm Göteborg Långcykling 1
JoannaN Ovan cyklare vill cykla Stockholm-Göteborg Långcykling 12
Hrdlr Bra cykelbutik i Göteborg? Långcykling 4
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
onak Göteborg till Jutenheimen Långcykling 0
Prison Göteborg - Bryssel Långcykling 8
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
Cyklisten2005 Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 3
perosen sällskap Göteborg-Stockholm nästa helg? Långcykling 0
sverkerf Recumbent tandemtrike stulen i Göteborg Långcykling 0
kennethm Min sommartur Göteborg-Uppsala online Långcykling 3
Banankontakt Schwalbe marathon i Göteborg? Långcykling 3
a_gilljam Cykelaffärer i Göteborg? Långcykling 8
jh4e Cykelkarta Ume-Göteborg Långcykling 0
holmis_bigfoot.com Stockholm - Göteborg (FÄRJA) Fredrikshavn - Odense Långcykling 1
firro Vägval Stockholm-Göteborg Långcykling 11
Potatisen Cykling i Göteborg Långcykling 6
realout Cykelkompis i Göteborg? Långcykling 0
Mats Ivarsson Cykeltur Göteborg=>Danmark=>Norge=>Göteborg Långcykling 3
jd Seriös cykelaffär i Göteborg?? Långcykling 4
freke MTB-leder runt Göteborg? Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.