Göteborg - Värnamo

Har för avsikt att cykla sträckan Göteborg - Värnamo (Småland) i sommar.

Jag behöver nu tips på lämpliga kartor eller kanske rent av en bra rutt att ta på min färd. Även andra tips om lite längre cykelturer mottages tacksamt.

Lockby? Världen är liten!!

Jag visste inte att du gillade att trampa!? :)

Jag har genomfört lite liknande expeditioner, vilken väg ska du köra? Jag kan nog förse dig med detaljkartor!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har väl inte bestämt rutten riktigt. Har sett cykelvägar som pekar mot Borås så det kan vara en utgångspunkt. En annan väg jag kikat på är att köra mot Kungsbacka och sedan österut ner mot Värnamo.

Jo, världen är liten och Sverige ännu mindre.

jag har skrivit lite

Lockby; sa:
Har för avsikt att cykla sträckan Göteborg - Värnamo (Småland) i sommar.

Jag behöver nu tips på lämpliga kartor eller kanske rent av en bra rutt att ta på min färd. Även andra tips om lite längre cykelturer mottages tacksamt.

Tja, det finns lite åsikter om utrustning o så på den sida jag skrev om sista cykelturen. Du är välkommen att dra iväg ett mail om du har frågor, saknar du utrustning så har jag det mesta som du kan hyra/köpa.

http://www.stray.nu

Hittade till slut fram till Eniro och knappade in Start och Slut-adress, kryssade för rutan "Välj bort motorvägar" och "Kortaste väg" och vips så fick man en förträfflig karta och vägbeskrivning.

Någon som vet hur Rv 156 är att cykla på? Tung trafik?

156 funkar helt okej att cykla på. Inte så värst farligt med trafik även om den inte direkt är öde..

Har själv cyklat gbg-gislaved och då körde jag gbg-lerum-hällingsjö-kinna-svenljunga-tranemo-gislaved. Sen är det ju bara att fortsätta rv 27 hela vägen. Eller om man vill ha mindre trafik (vilket man nog vill ha där..) köra gislaved-anderstorp-kulltorp-hillerstorp-värnamo. Alternativt om gnosjö istället för kulltorp

[EDIT] Du har hela sträckan på Lantmäteriets Översiktskarta (Röda kartan) nummer 17 Göteborg. Rätt perfekt med gbg i ena hörnet och vmo i det andra typ.. [/EDIT]
//Daniel

[Ändrat av azog 2006-06-11 kl 14:45]

Supertack Daniel. Det är ungefär den rutten jag har kikat på. Blir nog till att införskaffa en sån karta. Tänkte först memorera vägen men det är nog bäst med en karta utifall...

Ginstleden är ju trevlig.

Och sedan kan du vika av t ex i Varberg via Ullared och Smålands stenar till Värnamo.

Ett lite lugnare alternativ går via Falkenberg-Torup och väst och nord Bolmen.

Men Sverigeleden verkar kanske allra attraktivast på rutten Särö Kungsbacka Torestorp Överlida Gislaved Reftele Bredaryd Värnamo.

Thure

Liten karta vinner

Jag vill rekommendera små kartor - så fort de blir stora går de sönder efter ett tag. Det går ganska lätt att med digitalkameran ta en bild av just den sträckning man behöver, sätta ihop/dela i photoshop, skriva ut på bra papper och sätta den i sin karthållare. Klickfix har flera smidiga modeller. Kan vara lite osäkert om det blir för blött bara...

Re: Liten karta vinner

kontinentcyklisten; sa:
Jag vill rekommendera små kartor - så fort de blir stora går de sönder efter ett tag. Det går ganska lätt att med digitalkameran ta en bild av just den sträckning man behöver, sätta ihop/dela i photoshop, skriva ut på bra papper och sätta den i sin karthållare. Klickfix har flera smidiga modeller. Kan vara lite osäkert om det blir för blött bara...

Den utskrivna kartan kan du antingen laminera eller sätta i en plastficka för bättre hållbarhet.

Andvänder du en vanlig bläckstråleskrivare och vanligt papper, så måste du vara mycket noggrann med att undvika fukt på utskriften.

/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips