Göstips!

Då jag aldrig fått en endaste gös trots att det ska finnas där jag fiskar, skulle jag bli en gladare och trevligare människa om jag fick lite bra tips på hur man lurar upp dessa varelser... Tack i förskott!!
 
Jiggar

Jag är mest hemma på abborre- och gäddfiske, men några gösar har det blivit. Och faktiskt inte bara som slump vid gäddfiske.

Om du nu inte envisas med att ta gösen på fluga, vilket säkert också går, så vill jag föreslå som första alternativ jiggar. Långa enkelstjärtade vita, eller gula, jiggar med grön eller röd skalle. Det finns en liten silverfärgad "propeller" som man kan fästa i jiggöglan, som en liten spinnare som går precis framför,ovan jiggen. Ser helt löjligt ut men fungerar. Även de mindre djupgående gröna bomberwobblerna fungerar.

Det klassiska fisket efter gös bedrivs djupt dagtid, och närmre ytan kvällstid. Urklassikern är ju dragrodd med silverblanka skeddrag sena varma kvällar/nätter. Antar att du vet att gösen är pelagisk. Den trivs bäst där det är lite varmare vatten och sämre siktdjup än vad det är i exempelvis ytterskärgården.

På kvällen/natten är en teori att du ska låta draget gå högt i ytan som siluett mot himlen om det är klart väder. Och lite djupare annars. Men det beror ju på hur bytesfisken rör sig. Det kan vara en slump, men jag har haft bäst gösfiske vid varmt och halvmulet väder, med de vita jiggarna. Och en gammal vän som mest fiskar gös talar sig jämt varm för jiggar.
[Ändrat av Raskesven 2003-06-17 kl 22:23]
 
Jag brukar oftast fiska med en Rapala Fat Rap i nån grön-svart-orange variant (minns inte färgkoden).
Grön-svart verkar funka bäst på gös i min sjö i alla fall.
Gösar verkar gå att få upp vilken tid som helst på dygnet, men jag har nog fått flest på kvällen innan solnedgången.

Jiggar har jag aldrig testat på gös.

/ Robban
http://www.sportfiskeforum.com
 
Mete

Har heller aldrig fått upp någon gös, men kommer att försöka några gånger i sommar. Förutom nämnda tips har jag nog tänkt att meta någon/några sommarkvällar. Bete lär väl bli nors, mört eller vad som finns. Något mindre stl än vid gäddfiske. Vet inte om mete med betefisk (död eller levande) är riktigt rumsrent här på utsidan, men just i gösdiskussioner är det ju vanligt.

/K
 
trolla

Att trolla efter gös från en liten båt med någon ljus färgad liten fatrap el dylik strax under vattenytan, strax innan solnedgång med bara 10meter lina ute är grymt kul ..
BlueFox har en spinnare/fluga som går på ytan och surrar. Som man också kan köra efter båten, fantastiska hugg kan det bli på den =)

Jag har fiskat väldigt mycket gös och det är i princip samma fiske som efter gädda men på lite andra ställen. i stället för att fiska vid vassar och vikar bör du söka dig till grynnor och fiska i slutningarna..
Bergsväggar kan också vara bra.

Jag har tagit mina störta gösar på djups vatten mitt på dagarna med STORA wobblers (9kilo rekord hittills =)

Men kvälls fisket är ju extra härligt då det ofta blir vidstilla och man kan se dom plaska till efter en löja.
 
Typ av vatten?

esoxlucius74; sa:
Då jag aldrig fått en endaste gös trots att det ska finnas där jag fiskar, skulle jag bli en gladare och trevligare människa om jag fick lite bra tips på hur man lurar upp dessa varelser... Tack i förskott!!

Hallå!

I villken typ av vatten fiskar du? Älv, sjö eller skärgård? Har själv endast erfarenhet av gösfiske i Dalälven. I huvudsak fjärdlandskap men även en och annan strömsträcka. Är det något likande för dig så kanske jag kan bidra med något nytt i denna tråd.

/pimmen
 
Finns det nåt sätt att få gös på spö utan att få gädda? Jag vill inte ha gäddorna och nånting säger mig att jag kommer att få 10 gäddor på varje gös (i Mälaren).

Att undvika vassar lät ju som ett bra tips förstås.

(Aborrarna är dock mycket välkomna :)!)
 
I Dalälven blir det nog ca lika många gösar som gäddor när vi är ute, utslaget på en hel sommar. Inte 1:10 i a f. Kör med blå-silver-gul rattling fat rap 7 eller 9 cm som går på ca 4-5 m djup. Tror mycket handlar om att veta var gösen går men gäddan håller sig borta. Att fiska tillräckligt djupt är också ett plus, men på sommaren kan även gäddan gå djupt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.