Göra kartor över vandringsleder?

Någon som har en bra idé över hur man kan göra vettiga kartor över vandringsleder som går att göra till pdf:er för enkel utskrift?

Att använda Google Maps för att lägga ut kartor på hemsidor borde ju funka bra men går dom att använda för att göra pdf:er? Tror inte det, men kanske någon annan vet.

GPS en sparar ju spåret man går.
På så sätt kan du plotta ut det på en större inscanad karta om du önskar.

Google maps är ju annat en bra funktion som du nämner.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det finns ju en del program för att skriva ut till en PDF-fil, t.ex. PDF995. Gratis med reklam och kostar pengar utan reklam... Vid utskrift till PDF väljer du alltså PDF995 som skrivare istället för den vanliga skrivaren.
/Niklas

Borde väl finnas en hel del open source program för det? Qgis borde väl funka om man vill? QLandkarteGT har jag gjort kartor i, men osäker på hur man lägger till spår. GRASS GIS har jag intstallerat och det verkar ju funka, men har inte jobbat så mycket med det. Jag vill ha längre dygn!

1: Ta med en GPS nästa gång du går.
2: Läs in spåret i Kartex.
3: Städa bort de puntkter du gått "fel".
4: Ändra färger och annat om du vill.
5: Skriv ut till vad du vill (som .pdf).

Min GPS är tyvärr inte PC-kompatibel....
Men införskaffandet av en ny GPS står på agendan.

Gratisprogrammen ska jag kolla in.

En fördel vore om man kunde ha en inscannad karta (eller liknande) på ett "lager" och sen rita in leden på ett annat "lager". Då är det lätt att ändra leddragningen. I Google Maps är det ju lätt att ändra leddragningen men då har jag ingen idé över hur man ska få kartbilden från Google Maps över till ett dokument (pdf).

1: Ta med en GPS nästa gång du går.
2: Läs in spåret i Kartex.
3: Städa bort de puntkter du gått "fel".
4: Ändra färger och annat om du vill.
5: Skriv ut till vad du vill (som .pdf).

En fråga om Kartex: Funkar den bara med Lantmäteriets GSD-kartor eller går det tex att använda en inscannad kartbild? Jag ser att om man köper en GSD-karta så ingår Kartex även om det går att ladda ner en Kartex gratis.

Jag förstår inte frågan riktigt - om du vill använda en inskannad karta och rita in turen för hand kan du ju använda nästan vilket program som helst, t.ex. GIMP och Cute PDF ?

Min GPS är tyvärr inte PC-kompatibel....
Men införskaffandet av en ny GPS står på agendan.

Gratisprogrammen ska jag kolla in.

En fördel vore om man kunde ha en inscannad karta (eller liknande) på ett "lager" och sen rita in leden på ett annat "lager". Då är det lätt att ändra leddragningen. I Google Maps är det ju lätt att ändra leddragningen men då har jag ingen idé över hur man ska få kartbilden från Google Maps över till ett dokument (pdf).

GISmjukvara funkar precis så, med lager.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips