Goda alternativ

reklam?

Ovan hänvisas till två recensioner som båda avslutas med att tältet i fråga finns att köpa på http://www.fritidsbutiken.com. Nickname på den som gav tipset är just fritidsbutiken. Hemsidan såklart den ovan nämnda. I sina andra inlägg görs ingen hemlighet av att det såklart är han själv som driver http://www.fritidsbutiken.com. Det är ju bra att du är ärlig och inte försöker dölja dina intressen genom att agera som privatperson, men är inte detta mer eller mindre ren reklam som borde strida mot utsidans policy???

/Andreas
 
Nej! det är ett alternativ

Tyvärr kom inlägget i fel avdelning!
Skulle svara på en fråga om lämpliga tält till Aconcagua, men klickade fel :)
I övrigt så försöker jag inte "hemlighålla" några inlägg, utan tvärt om! Det finns goda alternativ till
vettiga priser. Naturligtvis inte bara hos Fritidsbutiken, även om jag anser att vi är ledande vad gäller kvalite på expeditionstält, med etthundratrettiotvå års utveckling.
Jag anser också att vår "svenska" tillverkare kanske får ett onaturligt mått av uppmärksamhet i Utsidans forum.
Jag ser det inte som reklam, utan som en upplysning om att det finns fler alternativ på den svenska marknaden, därav mina inlägg.

MVH
Ronny
 
Re: Nej! det är ett alternativ

Fritidsbutiken; sa:
I övrigt så försöker jag inte "hemlighålla" några inlägg, utan tvärt om!

Det har jag inte hävdat....jag skrev "Det är ju bra att du är ärlig och inte försöker dölja dina intressen genom att agera som privatperson,". Alltså tackvare ditt val av nickname kan alla läsa dina inlägg med insikten att du har ett eget intresse i frågan. Det är bra.

Jag anser dock att det är ett överklamp vad gäller utsidans forumregler där man kan läsa:
"2. Utsidan är inte en plats för externa kommersiella budskap från företag eller privatpersoner. Utsidan säljer annonsplatser för sådant material"

Jag drar mig till minnes en debatt om företaget regatta för ett tag sedan....

Men det är väl upp till UTSIDAN att bedömma vad som är rätt och fel... Gränsdragningen är klart hårfin.....i ditt fall tycker jag iofs att inlägget tillför endel och då blir det svårare att direkt säga att det är fel......som sagt en bedömmningsfråga.

Samma diskussion har ju även gällt en person som sålt ritningar till träkajaker och sedan diskuterat kajakbygge och kajak i allmänhet i forumen. Min personliga uppfattning i den frågan är att personen i fråga tillfört forumet väldigt mycket utan att direkt försöka gynna sina egna intressen.

MVH

Andreas
 
Pucko....

..kan i bland vara gott...
Men Ronny verkar vara vara ännu en lycksökande snurrepelle som inte ens kan sända sina inlägg till rätt adress!!
Varför skall det vara så himla svårt att förstå att man i forumet inte skall snacka i egen sak?
Eller i något annat sammanhang heller för den delen.

Ronny, se till och bespara oss ditt hjärnslöa resonemang!!!
Din erfarenhet är noll värt när du inte ens snappat baskunskaperna med detta forumet.

Precis som när det gäller regatta så handlar det om lycksökare som försöker att inkassera på det höga prisläget för frilufsprylar!


Bojkotta!!!
 
Kommersiella budskap

Andreas, jag tror nog du kan skilja på reklam och vanlig information. Utsidans regel om kommersiella budskap är litet svår att tillämpa på ett inlägg som det jag gjorde. Min avsikt är väldigt enkelt uttrykt att ge möjlighet till kunskap om att det trots allt finns ett flertal andra produkter, än de som normalt diskuteras på forumet. Det kan inte vara tänkt så, att eftersom jag är intresserad av frågeställningen måste köpa en annonsplats för att besvara en fråga, eller att tillföra en åsikt, därför att jag också äger ett fritidsföretag? Observera! Jag har ej sagt "köp din produkt hos oss" eller "vi är bäst, billigast eller på annat sätt talat om att det är hos oss ni ska handla"
Jag har inte skrivit recenssionerna själv! Jag har faktiskt inte ens försökt påverka dessa recenssioner eller på annat sätt "fejkat" information.

Det jag gjorde var att informera om att det faktiskt finns alternativ, för dem som kanske inte vet detta!
Jag tycker dock att ditt inlägg var sakligt och välskrivet, och att du modererat inlägget väl.

Det är uppenbart att det finns andra som tydligen inte inser att "påhopp" i form av

--"hjärnslöa resonemang!!!
Din erfarenhet är noll värt när du inte ens snappat baskunskaperna med detta forumet.

Precis som när det gäller regatta så handlar det om lycksökare som försöker att inkassera på det höga prisläget för frilufsprylar! "

-- där utsidans första regel glatt bortses ifrån bara för att få glädjen att skriva av sig sina aggresioner i allmännhet.
I och med detta avslutar jag denna diskussion.
Trevlig sommar!

/Ronny
 

clindh

Forumvärd
Tipsa om att produkter finns i en produktdiskussion måste man kunna göra, oavsett om man är leverantör eller inte. Vi kan inte sitta och utreda huruvida varenda medlem som tipsar om något i forumen har någon personlig vinning av att göra så. I Ronnys fall här var det ju uppenbart att han företrädde en leverantör, vilket ivartfall är att föredra mot "smygare".

Men gör man det till rutin att pusha vissa produkter eller butiker, ha länkar till egna sajter med i vartenda inlägg, skriver helt omotiverade inlägg med produkttips eller lägger in en massa onyanserat skryt om produkterna man tipsar om är man över gränsen till det tillåtna. Det tycker jag väl inte Ronny gjort här.

(Det vart lite knasigt då det dessutom dök upp som en egen diskussion, inte som svar i en befintlig. Notera att det finns en "redigera"-länk på inläggen; man kan redigera egna inlägg inom en halvtimme efter publicering!)
 
Ang. kommersialiseringen av forumen

Till de få som fortfarande bryr sig!

Visst är det tråkigt när debattörer i forumen inte håller sig till de regler som finns.
Mitt inlägg var dock inte skrivet utan baktanke, om än med med lite för mycket adrenalin.
Något egentligt påhopp var det inte frågan om då jag faktisk tycker att Pucko är en smaklig dryck samt syftade på ditt resonemang som hjärnslött, inte dig personligen.

Men mitt inlägg är för den delen inte mindre obehagligt!
Det bryter nämligen mot själva principerna samt andemeningen bakom forumets regler, samt hyfs och vett i största allmänhet!
För detta ber jag de som fortfarande bryr sig om ursäkt för.
Det fanns dock en baktanke:
Att visa hur det kommer att se ut om vi tolkar reglerna som det passar oss!

Ronny skriver t.ex.:
"Utsidans regel om kommersiella budskap är litet svår att tillämpa på ett inlägg som det jag gjorde."

Visst blir det svårare att se att det rör sig om reklam som har till syfte att gynna Ronnys företag. Det är därför bra av honom att skriva och berätta detta...!
Ronny medger m.a.o. att du kommit på ett sätt att komma runt reglerna!
Till skillnad mot tidigare tillfällen:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13341
Ganska magstarkt enligt min mening!

Ronny skriver vidare:
"Jag har inte skrivit recensionerna själv! Jag har faktiskt inte ens försökt påverka dessa recensioner eller på annat sätt "fejkat" information."

Den: 2002-01-09 skriver dock Ronny följande som svar på frågor om Ferrino-tält
( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=10519):
"Inom en snar framtid kan du kanske få mer upplysning om just "Unique" eftersom expedition "Aconqagua 2002" har ett sådant tält, och de kommer att recensera det under "loppets" gång."

Denna recension(se början av tråden) lägger Jonas Steén Jönsson in i recensionsbanken den: 2002-03-01. Ronny visste alltså två månader innan om att Jonas skulle skriva recensionen!
Även om den är skapad utan Ronnys medverkan får det anses som högst märkligt att Jonas skulle berätta för Ronny om detta två månader i förväg.

Dessutom avslutas de båda de recensioner Ronny klumpigt nog startat denna diskussion med, att hänvisa till Ronnys internetbutik(!) Fritidsbutikens hemsida.
Tittar man på andra recensioner i recensionsbanken ser man att det förekommer väldigt sällan att man i recensioner snackar sig varma för den firma man handlat hos.
Kanske för det i så fall lätt kan framstå som man åtgäldar den rabatt eller liknande som man fått hos Fritidsbutiken, och att det som skrivs då ev. är tillrättalagt eller lögn.
Här förekommer det dock i båda!

"Min avsikt är väldigt enkelt utryckt att ge möjlighet till kunskap om att det trots allt finns ett flertal andra produkter, än de som normalt diskuteras på forumet. Det kan inte vara tänkt så, att eftersom jag är intresserad av frågeställningen måste köpa en
annonsplats för att besvara en fråga, eller att tillföra en åsikt, därför att jag också äger ett fritidsföretag?"

Det är svårt att tolka reglerna på något annat sätt än att Utsidan ber deltagarna i forumen att avhålla sig att publicera svar som gör REKLAM för sitt egna företag.
Att, som Ronny gör, i 2/3 av det totala antalet diskussioner han deltagit i hänvisa till sin egen företaget eller de produkter som företaget är nära nog ensam om att sälja i Sverige är REKLAM.

Jag har väntat med detta svar då jag först ville se vad Christer Lind på Utsidan hade för åsikter i frågan.
Blev dock inte förvånad över svaret då vi haft denna debatt tidigare.

Christer skriver i sitt svar till den här härvan:
"I Ronnys fall här var det ju uppenbart att han företrädde en leverantör, vilket i vart fall är att föredra mot "smygare"."

Christer brukar inte fördjupa sig i vad för övertramp man gjort tidigare. Han gjorde det inte då debatten tidigare gällde Regatta, som till och från köpt annonsplats.
Hela idéen bakom Utsidan nu är just att dra in pengar och då får man väl lov att se mellan fingrarna med sådan här!

Är dock tacksam att Christer själv medger att Ronny agerar på Utsidan som en representant för sitt företag.
Är även nöjd med att Christer klargör att Ronny faktiskt ägnar sig åt att göra REKLAM för sitt företag och sina produkter.
Trodde nämligen ett tag att jag(och Andreas Alvehus) kanske hade läst fel när vi rotade runt bland Ronnys inlägg!

Regel som skall skydda deltagarna från att ta emot vilseledande information ifrån mer eller mindre "välvilliga" företagare är nämligen följande:
"2. Utsidan är inte en plats för externa kommersiella budskap från företag eller privatpersoner. Utsidan säljer annonsplatser för sådant material."

Frågan jag därför ställer till Christer och Utsidan är:
Vore det inte ärligare att ta steget och ändra de regler som ni själv stipulerat?

OSA!
Peter
[Ändrat av theDude 2002-08-08 kl 04:02]
 
Pinsam!

Detta är ett bra exempel på hur folk förstör andras inlägg. När tjejer vill ha erfarenhet från andra tjejer så är det en massa besserwisser grabbar som ska komma med en massa råd och synpunkter.
Samma sak här, en hel utsaga om regler angående Utsidan. Låt Utsidan tolka sina egna regler.
Pinsamt inlägg!
 

clindh

Forumvärd
Jag varken orkar eller har tid att gå in i en djup diskussion om det här. (Men vad har du för anknytningar till Pucko egentligen, Peter? Man blir misstänksam när du pushar så för en sådan produkt :)

Naturligtvis är det ett kommersiellt budskap när en branschaktör tipsar om artiklar man säljer, men som jag redan sagt tycker jag inte just detta var så mycket att tjafsa om. Men sätter Ronny eller andra det i system att verkligen pusha för sina egna artiklar så agerar vi såklart.

Men vi tjänar ju inga pengar på tillåta kommersiella inlägg i forumen, där förstod jag inte riktigt vad du menade Peter.

Nu har Ronny märkt att det dessutom väcker lite ont blod och snarare ger badwill än lite fler besökare på sin sajten, när man skriver i egen sak i forumen och dessutom gör tydligt att man företräder ett företag.

Förhoppningsvis leder det till att man (som Regatta) går över till de olika (effektivare) annonsmöjligheter vi erbjuder. Det är på det viset man verkligen når ut med ett budskap till många medlemmar - det kostar en liten slant men ger mycket mer tillbaka också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Martin Fjäderlätt Skarpa alternativ till Nallo Bo och sova 78

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.