Glöm Sarek...

Så kallar jag mitt blogginlägg . För det är Sarek det handlar om även om Änok, Tjuoltavagge och nedre Njåtjosvagge ligger utanför parkgränsen. Skulle det som beskrivs i bloggen bli verklighet tror jag att jag aldrig mer skulle återvända till den plats som har blivit som en del av mig.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Man blir verkligen oroad över att företag får prospektera och göra upp planer i områden som dessa. Det är utmärkt att du påminner, och jag hoppas att många läser ditt blogginlägg. Sedan är frågan vad man kan och bör göra. Min egen erfarenhet av myndigheter med ansvar för fjällvärlden är inte mycket större än påstötningar hos Länsstyrelsen. Men detta är ju mycket, mycket större.

Borde vara kriminellt bara att ta fram en sådan plan över ett så fint naturområde.
Här gäller det att hålla ögon och öron öppna så att man inte står med byxorna vid knäna helt plötsligt. Bra att du drar uppmärksamhet till detta.

Vädja till det sunda förnuftet!

För inte så länge sedan inkom ett gruvbolag med en ansökan till Länstyrelsen i Västerbotten om att få göra provborrningar inom Vindelfjällens naturreservat.
Syftet med provborrningarna var att leta brytvärd malm.
Oro spreds bland naturvänner.
Länstyrelsen avslog dock denna ansökan om provborrning, med hänvisning till att de ändå inte skulle få lov att bryta någon malm i området. Sunt förnuft kallar jag detta!
Förhoppningsvis har även Länstyrelsen i Norrbotten sunda åsikter!

Läggs beslut om såna här tillstånd ut på någon remiss där allmänheten kan skicka in kommentarer? Eller hanteras det enbart internt hos länsstyrelsen (eller vem det nu är som bestämmer sånt) ?

Risken är väl - om det är sant - att de får härja fritt för att folk tror att det är ett stort skämt. Det låter ju helt surrealistiskt, men naturligtvis inte omöjligt, liknande har ju hänt förr.

Men antingen så ska det nog arbetas för att utökad skyddet runt saker (och nu menar jag till geografiskt nya områden) eller så får man nog acceptera detta.

Såvitt jag förstår är detta i oskyddade områden, och de skiljer sig ju inte rättsligt från andra (tex strax utanför Kiruna).

Att vara på sin vakt...

Jag vet inte om jag missuppfattar ditt inlägg Almgren. Du skriver "Men antingen så ska det nog arbetas för att utökad skyddet runt saker (och nu menar jag till geografiskt nya områden) eller så får man nog acceptera detta."
Naturvårdsverket lyckades inte utvidga nationalparken men det kan inte innebära att man "accepterar" det. Din egen fjällklubb var en av de första som varnade för vad som höll på att hända. Sven-Erik Wahl skrev en ledare redan 2008 (länk) som han avslutar med orden - "Spåren av statens framfart i fjällen under det senaste århundradet förskräcker. Erfarenheten säger att staten inte är att lita på när den talar om bevarande av högfjällslandskap i naturligt tillstånd. Därför måste organisationer som SFK fortsätta att vara på sin vakt och driva opinion, även i en tid när miljöproblemen har fått en helt annan plats på den politiska agendan än för 50 eller 100 år sedan."

I rapporten som Beowulf mining beställde från Raw Materials Group (se min blogg) står det:
"The permitting process, and in particular the environmental and socio-economic impact
studies need to be started as soon as possible. The location of the Ruoutevare deposit close to
the Sarek national park is expected to slow the permitting process and be against public
opinion and could create serious delays for permitting and start-up."

"In addition to the environmental base lines studies that is important to get going as soon as
possible there is also a need for socio-economic studies in order to get full acceptance for the
project from all the local population both the reindeer herding Sami people and other local
inhabitants."

Jag utgår från att Svenska Fjällklubben fortsätter att spela en mycket aktiv roll i bevakningen och opinionsbildningen när det gäller Routevare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips