Glödstrumpa till Coleman Compact

Någon som vet var man hittar glödstrumpor till Coleman Compact? Globetrotter har, men det blir dyrt att bara beställa en sån. pinal.se har lyktan men inga glödstrumpor till den.

Eller något man kan använda istället? Primus-strumpa eller annat? Av en händelse har jag en glödstrumpa till Coleman CL1, den är lite större och enligt Coleman så ska man använda #20 till Compactlampan och #21B till CL1. Vad händer om man använder den stora iallafall???

Är inte riktigt säker på vad en Coleman compact är för slags lampa. Glödstrumpa låter som det var något i fotogenbranschen. Det brukar inte vara allt för kvistigt med glödstrumpor, de får bara inte vara får små när man knyter fast dem, de bränner ju ihop och ändrar struktur första gången man eldar på och börjar sedan lysa. Är det fotogen så påminn mig nästa gång du kommer hem, har en hel hög glödstrumpor till fotogenlampan och flera finns hos Clas. Är det en lampa för propangas är jag inte säker på att en fotogenlampstrumpa funkar. Strukturen på en ny strumpa är väldigt "silkig" och mjuk. Efter första användningen är den mest som pressat damm.....ja, skör som tusan och tål inte att röra. Stämmer det med Coleman?
Daddy 'U

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det kan fungera med en större glödstrumpa, men man kan behöva rulla upp den och det kan bli problem att fästa den. Men har man väl fått dit den, så fixeras den som sagt första gången man använder den.

På Clas Ohlson heter glödstrumpan glödnät

Glödstrumpa Glödnät

Din Coleman propan-lampa verkar vara ganska liten, ungefär som Primus små gasol-lyktor. Alltså borde du kunna använda Primus glödnät (strumpor),finns ltie överallt (tom på många OKQ8 mackar). Är det dubbel eller enkelknuten glödstrumpa, det finns båda sorterna nämligen, för såväl gasol/fotogen/bensin-lyktor. Små enkelknutna (150 CP glödnät) finner du som sagt på såväl Clas Olsson som Jula. Även om du skulle ta en glödstrumpa som är lite för stor så funkar det i alla fall. Jag använder 350 CP glödnät i mina stormlyktor, oavsett om de är på 200 eller 300 CP. När glödnätet tänts första gången så krymper de till lagom storlek helt enkelt. Ha det bra, hälsar Albert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips