Glödstrumpa till Coleman Compact

Någon som vet var man hittar glödstrumpor till Coleman Compact? Globetrotter har, men det blir dyrt att bara beställa en sån. pinal.se har lyktan men inga glödstrumpor till den.

Eller något man kan använda istället? Primus-strumpa eller annat? Av en händelse har jag en glödstrumpa till Coleman CL1, den är lite större och enligt Coleman så ska man använda #20 till Compactlampan och #21B till CL1. Vad händer om man använder den stora iallafall???

Är inte riktigt säker på vad en Coleman compact är för slags lampa. Glödstrumpa låter som det var något i fotogenbranschen. Det brukar inte vara allt för kvistigt med glödstrumpor, de får bara inte vara får små när man knyter fast dem, de bränner ju ihop och ändrar struktur första gången man eldar på och börjar sedan lysa. Är det fotogen så påminn mig nästa gång du kommer hem, har en hel hög glödstrumpor till fotogenlampan och flera finns hos Clas. Är det en lampa för propangas är jag inte säker på att en fotogenlampstrumpa funkar. Strukturen på en ny strumpa är väldigt "silkig" och mjuk. Efter första användningen är den mest som pressat damm.....ja, skör som tusan och tål inte att röra. Stämmer det med Coleman?
Daddy 'U

Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det kan fungera med en större glödstrumpa, men man kan behöva rulla upp den och det kan bli problem att fästa den. Men har man väl fått dit den, så fixeras den som sagt första gången man använder den.

På Clas Ohlson heter glödstrumpan glödnät

Glödstrumpa Glödnät

Din Coleman propan-lampa verkar vara ganska liten, ungefär som Primus små gasol-lyktor. Alltså borde du kunna använda Primus glödnät (strumpor),finns ltie överallt (tom på många OKQ8 mackar). Är det dubbel eller enkelknuten glödstrumpa, det finns båda sorterna nämligen, för såväl gasol/fotogen/bensin-lyktor. Små enkelknutna (150 CP glödnät) finner du som sagt på såväl Clas Olsson som Jula. Även om du skulle ta en glödstrumpa som är lite för stor så funkar det i alla fall. Jag använder 350 CP glödnät i mina stormlyktor, oavsett om de är på 200 eller 300 CP. När glödnätet tänts första gången så krymper de till lagom storlek helt enkelt. Ha det bra, hälsar Albert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips