Glittertind i Oktober?

Någon här som har erfarenhet av att bestiga Glittertind (eller liknade toppar) i mitten av Oktober?
Vad kan man räkna med för snödjup och tempratur. Villken utrustning behöver man ha med sig?

Alla synpunkter mottages med tacksamhet...
 
Nu vet jag inte, jag gör bara en mer eller mindre kvalificerad gissning: det är antagligen ett par dm snö, kanske uppåt metern på högre höjd. Om det blir en liten köldknäpp, så kan det säkert bli -15 på nätterna. Det är nog ingen bätter skare än så det kan nog vara jobbigt att ta sig upp utan skidor.
 
Tackar...

Jag tror nog att du gissat rätt. Galdhöpiggen i september bjöd på en hel del snö, och det lär ju knappast ha blivit mindre sedan dess. Läste i något annat innlägg om en halvmeter med snö på Storsylen, så detta tål att tänka på...
 
Det finns en vilotid i fjällvärlden, efter september fram till straxt för jul är nästan allt stängt av fler orsaker. Men kombinationen mörker och lössnö är en.
När man hör nybörjare tala novemberturer i fjällen, då skakar jag inte längre på huvudet. Men visst kan det bli väl äventyrligt. Kall och mörkt är det redan.... När molnmassorna begränsar sikten till armlängd krävs det goda orienteringsvanor och att både orienterings utrustning och förstärkningsplagg är med.....
I vykortsväder med hösthögtryck över bergen har även jag tidigare gjort flera fina höstturer. Och konditionerna höll upp och ner.
Dimman kan komma när som helst och den kan även ligga länge. Jag har råkat ut för den sommartid, hösttid, midvinter, vårvinter. Alltid lika inneslutande, tyst och mäktig.
För många år sen skulle en yngre kamrat till mig och hans vän upp på Galdhøjpiggen med en radiostation med tillhörande antenn. Sommartid, halvvägs upp kom ett litet, vått, kallt moln och gjorde allt dyblött. Men de kämpade på och kom så över molnet vilket lättade och drog vidare. Utsikten var fabelaktig och deras radioexperiment lyckades. Halvvägs ner hade de gått sina kläder torra igen och då slutade de frysa i samband med en matrast. Först hemma i fotöljen framför brasan när han visade deras fina bilder för mig kom han till insikt och sa, vi kanske inte skulle gått upp med våta kläder, för hade det kommit ett lika kallt, vått moln på nervägen hade det knäckt oss..... Det gick bra, de lyckades, så de gjorde rätt val, då.
//J
 
Jo...

...jag har lagt märke till att det nästan är omöjligt att få fram någon information om fjällaktivitet från oktober till december - därav min fråga här på utsidan. Rätt utrustning och erfarenhet är ju som sagt var en förutsättning vid alla dylika företag. Nu verkar det som att det blir bäst att avstå försöket tills jag hunnit skaffa mig lite vana vid vinterturer.

Tack för ditt svar!
 
Vi var i Joutunheimen förra veckan. Som kallast ca 10 minus, i princip ingen snö under 1400 m höjd, men de norrmän vi mötte trodde på rejält med snö om en vecka.

Glittertind är bland det vackraste jag vet - hoppas ni får det skönt.

Hälsningar Kristina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rosmark Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 4
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Olander Aktuell höjd för Glittertind? Fjällvandring 0
Jontti80 Galdhöpiggen, Glittertind m.m Fjällvandring 6
SirSnejk Gjendesheimen runt via Glittertind och/eller Galdhöpiggen Fjällvandring 15
Thavox Jotunheimen med bestigning av Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 5
Juventus88 Glittertind & G,piggen Fjällvandring 2
Dr.Jones Spec. utr. Glittertind Fjällvandring 3
mellgren Glittertind og Galdhöpiggen? Fjällvandring 3
Mountaineer Glittertind från Glitterheim möjlig med fyraåring? Fjällvandring 5
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
gurli Fjället i oktober? Fjällvandring 4
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
ksl65 Topptur till Galghøpiggen i oktober? Fjällvandring 2
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
olofkor Fjälltur slutet av oktober Fjällvandring 7
HELLRIK Basstavagge (Pastavagge) i Oktober Fjällvandring 4
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
saraabeiramar Vandring nära Bergen i oktober Fjällvandring 0
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Rikkard Sarek början på oktober Fjällvandring 15
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
gerritholl Fjällvandring i oktober Fjällvandring 6
secce Jämtlandsfjällen i oktober Fjällvandring 1
niben Tips eftersökes: Baslägerhelg i oktober! Fjällvandring 4
knolpak Kebnekaise i mitten av oktober Fjällvandring 17
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
Dbang Väder vid oktober Fjällvandring 1
Arulf Storulvån till Grövelsjön september-oktober Fjällvandring 11
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
chicagobulls Kebnekaise Oktober/November Fjällvandring 2
barre Bilder från Rondane, andra veckan i oktober Fjällvandring 11
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
stefan77p Hur är gr20 i oktober? Fjällvandring 2
P.D Keb i början av oktober ? Fjällvandring 2
sajberjohan Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
Running Farmer Kebnekaise i oktober Fjällvandring 5
Bamba Vandring i oktober Fjällvandring 4
erila107 Vandra i början/mitten av oktober Fjällvandring 1
ingelina Vemdalen i oktober Fjällvandring 2
jakobg Kebnekaise-Abisko/Oktober? Fjällvandring 1
axeknu-2 Muddus i slutet av oktober Fjällvandring 4
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Franz321 Sylarna i början av OktobeR? Fjällvandring 8
Emelia Vandring i sälenfjällen i mitten av oktober? Fjällvandring 1
Ras Sylarna i Oktober? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.