Spec. utr. Glittertind

Tror att jag har läst allt som är möjligt om Jotunheimen, Glittertind och Galdöpiggen. Men trotts det har jag två frågor jag inte kan hitta svar till.

Det står ett eller annat ställe inne på http://www.etojm.com/Norsk/topper.htm att Glittertind kan vara svår utan stegjärn och isyxa. Men ut från alla berättelser och andra beskrivelser kan jag inte finna ut om detta är riktigt. Någon som känner till situationen?

Har också letat runt på nätet efter ett ställe som man kan beställa kartor från, utan lycka. Någon som vet?

Jonas
 
Lätt bestigning

Hej
Glittertind är lätt att bestiga, åtminstone sommartid (Juli). Det ligger lite snö runt toppen men för mig har det inte varit några problem. Man går bara rätt upp utan särskild klätterutrustning. Jag utgick från Spiterstuen så jag besteg toppen från Västsidan. Från andra hållet kom det också folk utan särsild utrustning.

/Hans
 
Facit i hand.

Det är nog tre år sedan som jag var uppe på Glittertind. Det var på slutet af sommaren. Jag vill inte rekommendera att man gör turen utan minst stegjärn och gärna isyxa till vandring. De sista tiotal meter af toppen var och brukar vad jag har förstått vara istäckt. Och det är ruskigt högt och brant åt sina håll. Dumdristig som jag är bet jag mig fast med sittrande muskler, sulkanter och naglar för att nå toppen. Och naglar skulle det till. En dag växer jag väll upp lär mig hur jag bör göra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.