Glittertind från Glitterheim möjlig med fyraåring?

En del av semestern 2002 kommer jag och familjen att tillbringa på hytten i Glitterheim. En idé vi har är att hela familjen ska vandra upp på Glittertind. Den yngsta dottern, 1 år, kommer att åka i den oerhört obekväma Haglöfs-barnbärstolen på pappas rygg. Den äldsta, fyraåringen, ska gå själv är det tänkt. Vi kommer att avsätta rejält med tid för toppturen. Min fråga är om det är rimligt att tro att hon klarar det. Hon vill själv i alla fall. Förra året spenderade vi runt Spiterstulen och Turtagrö och hon klarade mer än jag trott från början då. Hur ser terrängen ut upp till toppen från Glitterheim? Någon som har erfarenhet av att ta med barn på toppturer?
 
Stenig stig

Från parkeringen är det cirka (tror jag) 8 kilometer fram till Glitterheim längst en grusväg. Efter hyttan mot toppen är det en stenig stig. Det går uppåt hela tiden. Sista biten går över glaciären. Vad en fyraåring klarar och inte klarar har jag inte en susning om men det är som det brukar vara i Norge. Stenigt men längst de markerade lederna inte speciellt svårt att gå.

Laila
 
Tror inte det.

Om jag inte minns fel så är det väl över 1000 höjdmeter från hyttan till toppen. Det är nog i häftigaste laget för en fyraåring. I alla fall om det är tänkt att barnet skall gå själv. Man får nog räkna med en hel del "axel-bärning". Min son var sju när vi besteg sylarna och det gick bra, men jag tror inte att det skulle funkat vidare bra tre år tidigare.
Å andra sidan är det ju samma väg ner, så det är ju bara att vända om det blir för jobbigt.
/Thomas J
 
Barn på toppen!

Det går nog utmärkt, bara det sker på hennes vil
lkor. I somras gick Tom 4 år från Bogholmen till Keb. 73 km. på en vecka, med topp på 25 km från Hukejaure till Singi. I Keb. gick han själv hela vägen upp på Tuolpagorni och tillbaka, med undantag för vaden. Barn orkar dubbelt så mycket som dem tror själva och fyra gånger mer än vad deras föräldrar tror. Börjar man gå på morgonen tar man en liten rast vid nio en längre vid tio en kort vid 11 och lunch vid 12, sen en kort etc. Stanna och drick ofta men lite, sen är lite mut godis bra att ta till på eftermiddagen när krafterna börjar avta. Det jag upplevde som "jobbigast" var inte sträckan eller tiden utan att oavbrutet gå och småprata hela tiden om "ingenting".
Ha en trevlig vandring upp till toppen,
Peter Carlson
 
Appropå barnbärstolen

Förra året byggde jag om Tom´s stol så att den blev bra mycket bekvämare att bära. Jag tog bort de övre fästpnkterna i stolen och flytta ner dem till tvärstaget som går tvärs över i svanken, sen går dem i kors strax under skulderbladen och över axlarna. Från de gamla toppfästena går nya reglerbara spännen ner på bärremmarna, som på ryggsäckarna. Då blev det en fröjd att bära mot förut. Ända nackdelen är att tyngdpunkten förskjuts uppåt en 1 - 1,5 dm, vilket medför att det blir lite vingligare när man går, men med en ett åring i stolen är det marginellt.
Du kan maila om det är något som är oklart.
Hälsningar
Peter Carlson
 
Jeg kan ikke svare på hva en fireåring har godt av, men Glittertind jeg fortelle om. I år gikk jeg Glittertind og Galdhøpiggen på samme dag.

Opp til Glittertind er det som det sies bratt et langt stykke. Man må tross alt legge ca 1200 m bak seg på en ganske kort luftlinjeavstand. Men det er ikke ubehagelig bratt ! Besseggen, Bukkelægeret og Surtningsui har langt brattere partier. Jeg støtte på en kar over 50 i fjor som brukte en knapp time opp.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...