Sarek början på oktober

Sitter och funderar lite på sarek i början på oktober. Kommer inte spika förrän precis innan, blir beroende på vädret. Men har någon vandrat där i början på oktober, är det ens lönt att fundera på det? Erfarenheter?
 
Jag har vart upp i pårek och på boaraktjåkkå i början av oktober, då snöade det en del, men det gick att ta sig fram utan vinterutrustning utöver varmare sovsäck. Fin årstid och inget folk, lite mörkare. Är en bra idé att åka om prognosen är bra tycker jag
 
Fint och spännande :)

Hejsan,

Jag har varit uppe i Sarek vid två tillfällen i början av Oktober, senast förra året. Bägge gångerna har bjudit på ensamhet, fantastiska vyer och lite snö. För självfallet hänger vintern i luften så att säga och man gör klokt i att ha en reträttväg som inte kräver att man tar sig över höga pass. Det går ju i och för sig att pulsa fram i snö, men fort det går det inte!

Annars är nog det som jag upplevt som lurigast att det bildas "stygga" isfläckar här och där. Ett exempel är på stenar som sticker upp ur bäckarna, de där som man gärna hoppar på för att slippa vada. De kan vara täckta med sådan där mm-tjock helt genomskinlig is, så de bara ser ut att vara lite blöta, och när man sätter foten på dom så är de helt fantastiskt tokhala. Men det lurigaste är nog svartmossan på fjällsluttningar. Man går nedför i sakta mak och helt plötsligt så trittar man på ändan, h e l t utan förvarning!!! Lyckades ha av två vandringsstavar på det sättet förra året.

Ha en kanonfin tur!

/ Stefan
 
Isbroddar?

Annars är nog det som jag upplevt som lurigast att det bildas "stygga" isfläckar här och där. Ett exempel är på stenar som sticker upp ur bäckarna, de där som man gärna hoppar på för att slippa vada. De kan vara täckta med sådan där mm-tjock helt genomskinlig is, så de bara ser ut att vara lite blöta, och när man sätter foten på dom så är de helt fantastiskt tokhala. Men det lurigaste är nog svartmossan på fjällsluttningar. Man går nedför i sakta mak och helt plötsligt så trittar man på ändan, h e l t utan förvarning!!! Lyckades ha av två vandringsstavar på det sättet förra året.

Oktobervandring lockar, det har jag själv aldrig gjort. Isfläckar lockar däremot inte. Skulle det fungera med isbroddar, av den typ man kan köpa till joggingskor? (Dessa måste vara bättre än "pensionärstypen" med gummiremmar som lätt kränger av sig från skon.)
 
Ja....och nej....

Hej igen,

Jo det där med isbroddar har jag funderat på, men jag är lite tveksam på hur bra det skulle fungera i praktiken. Problemet är ju att åtminstone den där svarta mossan, som så gärna fryser ihop till en bra imitation av skridskobana, finns lite överallt. Så ska broddarna vara till någon större nytta måste de ju vara på näst intill hela tiden.

Nu har jag inte testad just detta, men däremot har jag ett par Icebug löparskor med dobbar. Och visst, så länge som marken är mjuk fungerar de helt perfekt. Men lika bra som dobbarna är på mjuk mark lika usla är dom på sten. Och där har man ju ett litet beskymmer på fjället. Om man t.ex är på väg nerför en halvbrant sluttning så är det ju inte ovanligt att man titt som tätt måste ta sig förbi stenpartier. Visst, man kan ju alltd stanna och ta av sig broddarna, ta på dom igen då man kommer på mjuk mark...och så av igen....och så på igen.... osv osv osv. Jag vet att i alla fall jag skulle toktröttna på detta och snart skulle jag antingen changsa på sten med broddar, eller på mjuka marken utan.

Sen är jag även tveksam till hur många mil man kan gå i fjällen med rejäl ryggsäck på ryggen innan broddarna slits ut.

Sist men inte minst: Om man tar sig till Sarek i Oktober rekomenderar jag varmt ett besök till Rapadalen! Det är ju mitt i Älgbrunsten och löven har börjat falla från träden, så de STORA tjurarna är lättare att upptäcka. Är en på alla sätt mycket mäktig upplevelse att se en StorTjur i brunsten :)

/ Stefan
 
Inspirerande

Väldigt inspirerande läsning! Blir ännu mer sugen att fara dit! Men får avvakta med slutgiltiga beslutet tills jag vet mer om vädret. Verkar magiskt att vara där precis innan vintern slår till
 
Jävlar va läckert!! Va sugen man blev nu då!!

Vi drar dock upp till Sarek den 15-22 sep... men en oktobertur med älgbrunsten hade inte vart helt fel heller!!

Du kanske kan bjuda på nån till bild?! :)
 
Visst kan jag det!

Nu är oktober fint, men det är inget fel på September heller.....vi är ett gäng som även vi ska upp till Sarek den 14-22:a September, så vi kanske möts Johan.

Förra årets tur var en av de längre jag gått. Vi startade i mitten av September i Kvikkjokk och kom inte tillbaka förrän 3 veckor senare, en vecka in i Oktober. Vi började med att gå mot sydväst längs Kungsleden (klart bästa delen jag gått!) ner mot Västerfjäll och bron över Piteälven. Första bilden är mot Goaddabakte söder ifrån i mitten av September.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=14282&stc=1&d=1378017337

Sen svängde vi rakt västerut mot Mavasjavrre och gränsfjällen. Är nog det mest ödsliga och vildmarkslika området jag gått i i Sverige! Och som för att bevisa denna tes sprang vi på en Järv ungefär vid Njalakjavrre....

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=14283&stc=1&d=1378017337

Nästa lilla bild är också tagen från samma område. Sulitelma söderifrån tidigt på morgonen typ den 23:e September.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=14284&stc=1&d=1378017337

Sen rundande vi Mavasjavrre och svängde mot nordväst. Tog oss lite drygt en vecka att ta oss upp till Njoatsovagge och den tidigare bilden. Därifrån var planen att ta oss över Luohttolako till Rapadalen, men vårat kök började krångla så vi fegade ur....men det bidde i alla fall en tripp upp på Luohttolako och en inte helt oäven utsikt mot Pårtemassivet. Nu är vi väl framme i typ 2-3:e Oktober.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=14285&stc=1&d=1378017337

Sen avslutade vi turen med att gå raka vägen tillbaka till Kvikkjokk via Tjuoldavagge där vi fick sällskap av en av StorTjurarna....tältade typ 50 meter från närmaste brunstgrop :) .... man kan se den mäktiga kronan mitt i bilden, fick det till en 18-20 tagg i runda slängar!

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=14286&stc=1&d=1378017337

/ Stefan
 

Bilagor

  • Mavasjaure (38).jpg
    Mavasjaure (38).jpg
    38.6 KB · Visningar: 1,138
  • Mavasjaure (119).jpg
    Mavasjaure (119).jpg
    87.6 KB · Visningar: 1,215
  • Mavasjaure (131).jpg
    Mavasjaure (131).jpg
    22.5 KB · Visningar: 1,111
  • Mavasjaure (352).jpg
    Mavasjaure (352).jpg
    25.5 KB · Visningar: 1,082
  • Mavasjaure (418).jpg
    Mavasjaure (418).jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,035
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer_123 Vadning Sarek i början av juli Fjällvandring 5
7sjunger Sarek , början eller mitten av september? Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.