Glittertind i Oktober?

Någon här som har erfarenhet av att bestiga Glittertind (eller liknade toppar) i mitten av Oktober?
Vad kan man räkna med för snödjup och tempratur. Villken utrustning behöver man ha med sig?

Alla synpunkter mottages med tacksamhet...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nu vet jag inte, jag gör bara en mer eller mindre kvalificerad gissning: det är antagligen ett par dm snö, kanske uppåt metern på högre höjd. Om det blir en liten köldknäpp, så kan det säkert bli -15 på nätterna. Det är nog ingen bätter skare än så det kan nog vara jobbigt att ta sig upp utan skidor.

Tackar...

Jag tror nog att du gissat rätt. Galdhöpiggen i september bjöd på en hel del snö, och det lär ju knappast ha blivit mindre sedan dess. Läste i något annat innlägg om en halvmeter med snö på Storsylen, så detta tål att tänka på...

Det finns en vilotid i fjällvärlden, efter september fram till straxt för jul är nästan allt stängt av fler orsaker. Men kombinationen mörker och lössnö är en.
När man hör nybörjare tala novemberturer i fjällen, då skakar jag inte längre på huvudet. Men visst kan det bli väl äventyrligt. Kall och mörkt är det redan.... När molnmassorna begränsar sikten till armlängd krävs det goda orienteringsvanor och att både orienterings utrustning och förstärkningsplagg är med.....
I vykortsväder med hösthögtryck över bergen har även jag tidigare gjort flera fina höstturer. Och konditionerna höll upp och ner.
Dimman kan komma när som helst och den kan även ligga länge. Jag har råkat ut för den sommartid, hösttid, midvinter, vårvinter. Alltid lika inneslutande, tyst och mäktig.
För många år sen skulle en yngre kamrat till mig och hans vän upp på Galdhøjpiggen med en radiostation med tillhörande antenn. Sommartid, halvvägs upp kom ett litet, vått, kallt moln och gjorde allt dyblött. Men de kämpade på och kom så över molnet vilket lättade och drog vidare. Utsikten var fabelaktig och deras radioexperiment lyckades. Halvvägs ner hade de gått sina kläder torra igen och då slutade de frysa i samband med en matrast. Först hemma i fotöljen framför brasan när han visade deras fina bilder för mig kom han till insikt och sa, vi kanske inte skulle gått upp med våta kläder, för hade det kommit ett lika kallt, vått moln på nervägen hade det knäckt oss..... Det gick bra, de lyckades, så de gjorde rätt val, då.
//J

Jo...

...jag har lagt märke till att det nästan är omöjligt att få fram någon information om fjällaktivitet från oktober till december - därav min fråga här på utsidan. Rätt utrustning och erfarenhet är ju som sagt var en förutsättning vid alla dylika företag. Nu verkar det som att det blir bäst att avstå försöket tills jag hunnit skaffa mig lite vana vid vinterturer.

Tack för ditt svar!

Vi var i Joutunheimen förra veckan. Som kallast ca 10 minus, i princip ingen snö under 1400 m höjd, men de norrmän vi mötte trodde på rejält med snö om en vecka.

Glittertind är bland det vackraste jag vet - hoppas ni får det skönt.

Hälsningar Kristina

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips