Glasfiber vs Polyeten

hassex; sa:
Visst är det skillnad mellan glasfiber och polyeten. Men som novis kan det vara svårt att reda ut begreppen

Då kan man väl för besserwissrandets skull vara ännu tydligare, när vi ändå snackar detaljer:
Det vi pratar om är väl inte skillnaden mellan glasfiber och polyeten, utan skillnaden mellan kajaker i glasfiberarmerad polyester och solid polyeten. Det stora valet är väl komposit eller inte komposit?
;)
 
Om det viktiga för kraften är skrovform (viket jag tror) så blir det inte så meningsfullt för konsumenten att tänka på materialets inverkan enskilt. Det intressanta är den totala kraft som kajaken kräver.

Det borde kanske finnas värden för framdrivningskraft av olika kajaker på samma sätt som det finns komforttemperaturer för sovsäckar.

Att ha en matematisk modell för material blir intressant för konstruktören. Det krävs lika skrov i olika material föra den verifiering jag tänkte mig
.
[Ändrat av mekstr 2005-12-12 kl 11:10]
 
Om vi ska jämföra olika kanoters grad av "lättdrivenhet" så önskar jag också få in ett mått på stabilitetsfaktorn, så att nyböjare som vill ha en snabb kajak inte slutar sina dagar i en olympisk K1-badbalja. ;-)
 
Fast nu har vi nog hamnat i en rätt hopplös diskussion. Ranka kajaker är som regel mer lättdrivna, långa är det - under förutsättning att paddlaren är stark och orkar paddla i sån hastighet att en kort längd skulle bromsa. Osv osv... Diskussionen har hållits många gånger för, inte minst på utsidan.se.

I det här fallet är väl det intressanta hur stor inverkan ytan specifikt har för motståndet, givet att allt annat är lika. Sedan finns det ju i och för sig inte särskilt många ranka och långa ("snabba") kajaker i PE. Formen brukar alltid vara lite kortare och lite bredare. Fast vid låga hastigheter innebär det som regel (mindre våt yta och) mindre motstånd...
 
Re: Släta polyetenbåtar

Anders.Appelqvist; sa:
Borde man inte kunna polera upp polyeten så att ytan blir slät??? Snart finns säkert släta, billiga, snabba och slitstarka plastkajaker...

Men som vi pratade om tidigare, är det säkert att slätt är bäst ? det verkar ju inte så med tanke på bland annat americas cup båten osv.

/Torbjörn
 
Re: Släta polyetenbåtar

Anders.Appelqvist; sa:
Snart finns säkert släta, billiga, snabba och slitstarka plastkajaker...

Prijon har gjort ett försök:

http://www.addnature.com/default_re...T505&mscssid=PDF11UFWAT6V8NR4UH4PHA8X7F0X9LH2

Jag provpaddlade den när Kajaktiv besökte Malmö Kanotklubb. Ytan liknar den på en glassfiberkajak och vikten motsvarar glasfiberkajakers.

Stryktåligheten fick jag dock inte prova :)

Priset ligger i nivå med glasfiberkajakernas.

För kort för min smak, men det kommer kanske
fler modeller i detta material?
 
Är slätt det ultimata då? Insugskanaler på motorer glasblästrar man för det ger bättre flöde än polerade. Simmare använder hajskinnsdräkter och hajskinn är som sandpapper, vad jag förstår.

Hobbes, vad är det för yta på en americas cup båt?
 
peter_lc4se; sa:
Hobbes, vad är det för yta på en americas cup båt?

Den som jag tänker på var den som vann 1987 "stars and stripes". metoden blev tydligen förbjuden efteråt.
ca 8% skulle det tydligen göra i skillnad.
Den hade små "riblets" på sitt skrov. om jag fattade det rätt så var det NASA som hade gjort en plastfilm tillsammans med 3M som igentligen var till för att minska bränsleförbrukningen på flygplan.

Ett annat prakt exempel är golfbollar.
för att få dem att flyga längre så är de inte klotrunda utan har de små groparna i sig för att skapa virvlar som stör luftflödet och därmed får bollarna att gå längre med samma kraft.

en person med mer kunskaper i hydro/aero dynamik kan säkert förklara det bättre än mig

/Torbjörn
 
Alla kajaker är i någon form en kompromiss. Man väljer utifrån de behov man har - en del prioriterar vridstyvhet och det får då bli glasfiber, en annan föredrar plastkajakens tålighet samt låga pris osv. Jag tror att de allra flesta är medvetna om skillnaderna och i och med att man gjort sitt val har man också gjort sin prioritering. Att då efteråt komma och tjata om att plastkajaken är lite tyngre och möjligtvis lite långsammare, fyller ingen funktion, det vet jag ju redan. Men jag gjorde ju ett medvetet val utifrån plastens andra fördelar. Däremot tycker jag det lät som en bra idé att sätta skalor på de olika modellerna vad gäller rankhet och framdrivningsegenskaper. Kanske kunde man även ha en skal för hur mycket last den rymmer samt passande storlek på paddlaren. Ett sådant system skulle nog underlätta mycket om man letar efter nya modeller att prova. /Gustav
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.