Glasfiber vs Polyeten

Visst är det skillnad mellan glasfiber och polyeten. Men som novis kan det vara svårt att reda ut begreppen och det blir sällan klarare efter att ha lyssnat på ivriga försäljare

Det första som skiljer mellan glasfiber och polyeten är ytan. En hyffsat välbyggd glasfiberkajak har en slät hård yta. Medans en polyetenkajak har en mer ”skinn” liknande yta

Här ser vi några beräkningar gjorda med John Winters Kaper. Kaper är ett program som bygger på formler verifierade med tanktester. Kaper kan ta hänsyn till en grövre yta som den en polyetenkajak har default är dock en slät glasfiberyta

Polyetenkajak deplacement 104kg
2knop 3knop 4knop 5knop 6knop
0.854 1.853 3.250 6.342 10.937

Glasfiberkajak Deplacement 110kg
2knop 3knop 4knop 5knop 6knop
0.866 1.825 3.207 6.322 10.973

Jag har använt en av mina egna modeller. Först har jag gjort en variant med polyeten yta. Motståndet mäts i Pounds.

Sedan har jag använt samma modell men endast ändrat ytan till en hård glasfiberyta. För att få samma värden för motståndet som för polyetenkajaken, måste jag öka deplacementet med 6kg. Glasfiberkajaken kan alltså ta 6kg mer. Nu motsvara 104-110kg mer eller mindre en tom kajak. Vid långfärdspaddling ökar förstås förhållandet 10-15kg verkar rimligt att anta.

Sedan tillkommer förstås polyetenens problem med hög vikt och formändringar. Men visst man kan förstås ha trevliga upplevelser och göra längre turer i en polyetenkajak. Men personligen brukar jag alltid tänka på Sven S tysk som paddlade över Atlanten i en urholkad trästock Visst går det men det finns enklare sätt :)

En stor fördel med polyeten är förstås produktionskostnaden att göra en polyeten kajak tar bara några timmer medans det tar dagar att göra en glasfiberkajak. Så självklart tittar både jag och mina kunder på alternativa tillverkningsmetoder.

Hans Friedel
Medlem i
Sveriges Yacht Konstruktörers Riksförening (SYR)
 
Ang. Glasfiber vs Polyeten...

öringen; sa:
Vilken trevlig annons :)

*LOL*
Bara klassisk argumenteringteknik! Blanda väl avvägd fakta med rena spekulationer(oftast negativa!). Utelämna eller tona ner fördelarna och du får fram den sanning du vill att andra skall ta till sig(köpa?);)
 
Jag är förvånad över den lilla skillnaden - om den nu stämmer. Det är ju lite intressant att översätta skillnaden i deplacement (om det nu egentligen är relevant).

Det är ju nämligen risk att vikten på en kajak överstiger den som anges "på papperet" med 5 kg, om det är en vanlig havskajak. I det läget är man ju på sätt och vis blåst på sin fördel av den slätare ytan.

Nånting säger mig dock att slätast möjliga yta inte növdvändigtvis är optimal för lägsta friktion i vatten... Rent allmänt är det förstås ingen fördel med repor eller liknade.
 
6 kilo på 110. Det innebär ca 5% högre motstånd med plastkajaken. Det var mindre än jag trodde. Det blir tre minuter per timme. Nu blir jag ändå nöjdare med min plastkajak. Hälsningar Gustav
 
Skillnaderna försumbara

realout; sa:
6 kilo på 110. Det innebär ca 5% högre motstånd med plastkajaken.

Nja, riktigt så enkelt blir det väl inte, motståndet är inte linjärt relaterat till deplacementet (vikten). Om man godtar Kaper-programmets beräkningar som Hasse presenterar dem ovan, blir ju skillnaden vid t.ex. 4 knop bara 1,31 procent. Alltså totalt försumbart, det får anses ligga inom felmarginalerna.

För det är ju så att beräkningsformlerna är fulla av approximeringar och gissningar - visserligen kloka gissningar, men ändå. Kaperprogrammets koefficient för att ge ett högre värde för polyetenkajaker är antagligen bara just ett antagande, inte alls något som man testat fram. (Rätta mig gärna om jag har fel där!). Och i så fall blir det ju ett cirkelbevis, eller hur?

I vilket fall handlar det bara om decimaler, som ingen människa lär kunna märka i praktiken! Jag väljer lugnt kajak utifrån andra kriterier.

hälsningar
Jens
(som för säkerhets skull har både glasbåtar och polyetenbåtar i stallet)
 
Den tid som eventuellt förloras i fart vinner man lätt när man i full fart kan köra upp på klippan och kliva ur torrskodd.

Det saknar jag idag i mina glaslådor...
 
Tjaa efter att ha blivit påhoppad om att inte satsa på framtiden menandes polyeten. Blev jag förstås triggad att ta reda på om man på ett begriplig sätt kunde översätta förlusten man får med den råa polyetenytan kontra den släta glasfiberytan.

6 kilo är ganska mycket tänk er att kajaken väger 6kilo extra.

Ytfriktion är förstås väldefinierat i Kapers fall har man lagt till en faktor för råare ytor

Vad som är sant eller falskt är förstås svårt att veta. För egen del litar jag bara på sånt jag själv kan verifiera

The Unknown
As we know,
There are known knowns.
There are things we know we know.
We also know
There are known unknowns.
That is to say
We know there are some things
We do not know.
But there are also unknown unknowns,
The ones we don't know
We don't know.
—Feb. 12, 2002, Department of Defense news briefing

Hans Friedel (SYR)
 
hassex; sa:
Tjaa efter att ha blivit påhoppad om att inte satsa på framtiden menandes polyeten. Blev jag förstås triggad att ta reda på om man på ett begriplig sätt kunde översätta förlusten man får med den råa polyetenytan kontra den släta glasfiberytan.

6 kilo är ganska mycket tänk er att kajaken väger 6kilo extra.

Ytfriktion är förstås väldefinierat i Kapers fall har man lagt till en faktor för råare ytor

Vad som är sant eller falskt är förstås svårt att veta. För egen del litar jag bara på sånt jag själv kan verifiera

Simmare på elitnivå testar våtdräkter med hajskinns liknande egenskaper just för att skapa små virvlar och därmed få mindre friktion..

en amerikas cup båt (stars and stripes) vann 1987 års AC, och sedan blev väl den typen av skrov formning förbjuden väl.

och till sist en personlig erfarenhet.
Jag: plast kajak. Kamrat: kolfiber kajak

Vi paddlar jämsides och för skojs skull testar vi att sluta paddla samtidigt.

Förväntat resultat: hans kajak glider ifrån min.

Verkligt resultat min glider ifrån hans, inte i början men efter en stund märks det att jag inte tappar lika mkt fart som han.

Inte för att jag har så enormt mycket erfarenhet eller så och visst inser jag att skrovformerna är olika mm mm, men om nu mina testade resultat överenstämmer med vad americas cup vinnarna och åtminstånde vissa simmare anser så kanske inte det där med en helt slät yta endast är en fördel.

Bara en tanke.

Valde plast för att jag helt enkelt inte har tid ork eller lust att vara petimeter rädd om kajaken.
Den skall helt enkelt tåla att användas.

/Torbjörn
 
Förtydligande

Alltså jag har först räknat motståndet för en polyeten kajak och sedan lastat ner en glasfiber kajak tills jag fått samma resultat. Att värdena är lika är själva poängen. Men det kanske var klart eller?

Hans Friedel
 
Hur är modellen verifierad?
Vi får ta våra kajaker och bogsera plast och en 6 kg tyngre kolfiber bredvid varandra med varsin våg (kraftmätare) kopplad till linorna.
 
Problemet med det är ju att de sannolikt har olika form.
I den mån formen beror på tillverkningsmetoden är ju det ytterligare en aspekt av det hela, annars gäller det ju "bara" att hitta glas- och plast kajaker som är så lika som möjligt. Det är dessvärre troligen ganska svårt.

Dessutom skiljer sig väl ytan åt mellan olika plastkajaker. En del är ju väldigt släta medan jag har för mig att vissa nästan verkar ha en medvetet strukturerad yta?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.