glasfiber vs polyetylen ?

Hello panelen, jag undrar om ni kan reda ut lite funderingar som jag har har.

Jag är sugen på att köpa en enmanskajak men skulle vilja höra vad ni föredrar, glasfiber eller polyetylen? Vilka är fördelarna och nackdelarna med resp. material? Jag vet att glasfiber är känsligare men finns det andra nackdelar och hur känslig är en glasfiberkajak, ex point65 eller trapper?

tack så mkt på förhand!

// Henrik
 
Bra för nybörjare

Jag är själv nybörjare och jag funderade ganska mycket innan jag köpte kajak! Priset är ju oftast bättre på en plast sedan att man slipper vara så rädd om den!

När man skall i och ur kajaken där det är lite stenigt så är det för mig enklare om man slipper vara så försiktig, det är ju synd att förstöra den snygga finishen på sin nya glasfiberkajak.

En plast är oftast tyngre än en motsvarande kajak i glasfiber. Jämför man med kolfiber epoxi så blir skillnaden naturligtvis större men det blir även kostnaden.

Sedan är det det här med farten, men jag tror inte att det beror så mycket på friktionen eftersom hastigheten är ganska låg (det är naturligtvis intressant på motorbåtar och segelbåtar som går fort) utan mer på konstruktionen, glasfiber medger att man kan konstruera med skarpare hörn och därmed få ett bättre glidmotstånd. Skulle man göra exakt samma konstruktion med glasfiber/plast skulle nog skillnaden bli ganska minimal!

Men det kanske finns någon som har forskat lite mer i plastens egenskaper!

Sedan ser ju en välskött glasfiberkajak mycket snyggare ut än en i plast... Men när det gäller känslan så slår nog trä allt,

Har själv en Pirjon Kodiak som passar mig mycket bra!
 
formstyvhet