glasfiber vs polyetylen ?

Hello panelen, jag undrar om ni kan reda ut lite funderingar som jag har har.

Jag är sugen på att köpa en enmanskajak men skulle vilja höra vad ni föredrar, glasfiber eller polyetylen? Vilka är fördelarna och nackdelarna med resp. material? Jag vet att glasfiber är känsligare men finns det andra nackdelar och hur känslig är en glasfiberkajak, ex point65 eller trapper?

tack så mkt på förhand!

// Henrik
 
Bra för nybörjare

Jag är själv nybörjare och jag funderade ganska mycket innan jag köpte kajak! Priset är ju oftast bättre på en plast sedan att man slipper vara så rädd om den!

När man skall i och ur kajaken där det är lite stenigt så är det för mig enklare om man slipper vara så försiktig, det är ju synd att förstöra den snygga finishen på sin nya glasfiberkajak.

En plast är oftast tyngre än en motsvarande kajak i glasfiber. Jämför man med kolfiber epoxi så blir skillnaden naturligtvis större men det blir även kostnaden.

Sedan är det det här med farten, men jag tror inte att det beror så mycket på friktionen eftersom hastigheten är ganska låg (det är naturligtvis intressant på motorbåtar och segelbåtar som går fort) utan mer på konstruktionen, glasfiber medger att man kan konstruera med skarpare hörn och därmed få ett bättre glidmotstånd. Skulle man göra exakt samma konstruktion med glasfiber/plast skulle nog skillnaden bli ganska minimal!

Men det kanske finns någon som har forskat lite mer i plastens egenskaper!

Sedan ser ju en välskött glasfiberkajak mycket snyggare ut än en i plast... Men när det gäller känslan så slår nog trä allt,

Har själv en Pirjon Kodiak som passar mig mycket bra!
 
formstyvhet

Fartskillnaden mellan polyethylen båtar och glassfiber båtar är avsevärd men har lite med finish eller yta att göra. Skillnaden har istället med hela båtens formstyvhet att göra. Lyft an polyethylen kajak i ena änden och skaka lite på den så ser du samt känner att hela skrovet fjädrar. En glasfiberkajak känns helt styv under samma behandling. Detta har en starkt bromsande effekt på båten. Efter lite paddling i en glasfiberbåt kan detsamma i en polyethylenbåt närmast jämföras med att paddla en badmadrass. :)
 
Visst ger glasfiber en annan känsla och är styvare än polyetylen. Inget snack om det. Men att plastkajakerna inte skulle erbjuda bra paddling håller jag inte alls med om. Många av mina bästa turer har skett i plastkajaker (Prijon seayak, Hasle explorer och P&H Capella) och jag har aldrig upplevt dessa kajakers egenskaper som begränsande. Visst föredrar jag glasfiber men uppskattar ändock de plastkajaker jag paddlat. Tveklöst är att man får väldigt mycket kajak för pengarna om man köper plast. Förutsatt att det är en till form och detaljlösningar genomtänkt kajak.

Jag tycker att det är svårt att säga om det ena materialet är bättre än det andra. Det handlar snarare om vad man använder sin kajak till.

Ha det gött där ute!
 
Jag skulle nog inte vilja paddla en längre sträcka i en plastkajak men vanans makt är förstås stor. Min ärade landsman Petri Sutinen paddlade hela Norges kust i en forskajak(!) av plast - utan skedda eller roder - främst just pga att landningarna många gånger var mycket tuffa. Sen är ju denne Petri tydligen lite lätt i en annan division - eller på en annan planet - jämfört med mig som paddlare..

Återigen verkar det mesta handla mer om den som sitter i kajaken än materialet (eller tillverkaren) av båten.

/Niilo
 
Som de andra säger, det är skojjigare att paddl a glasfiber därför att det går fortare och lättare genom vattnet. Men i vissa områden är det inte kul alls, när man ofta går på grund eller måste dra kajaken efter sig på botten. När vi paddlade i Everglades tex så var det mycket långgrunda strändet på sina ställen med ostron och annat skräp på botten som nog skulle ha skrapat sönder en galsfiberkajak ganska fort. Iten för att våra plastkajaker så så vakcra ut de heller efter ett tag.... =)
 
Olika divisioner

glasfiber och polyeten kajaker är två skilda typer av kajaker med olika egenskaper.

Polyeten flyter (nej inte på vattnet:), belaster man materialet så ändrar det sig med tiden gör man ett skruvförband så släpper förspänningen efter ett tag.

Skickliga byggare som känner till materialet är förstås medvetna om det och lägger in förstärkningsveck där det behövs och man använder stora brickor under skruvarna.

Som vanligt gäller det att välja byggare som har erfarenhet av kajaker och inte bara gjort trädgårdstomtar och sedan snott ihop en kajak eftersom marginaler är bättre

Men man bygger ogärna polyeten kajaker mycket längre än 5meter de är fullt möjligt att bygga längre men man måste då lägga in förstärknings balkar av aluminium eller liknande.Vikten är också en anledning till att man inte gärna vill bygga längre heller.

Den grövre ytan hos polyeten kajaker gör att dom går lite tyngre genom vattnet inte så mycket men lite. Men deras lite knubbigare form har större betydelse för farten.

Glasfiber kajaker har en känsligare yta men den är också beroende av vilken typ av polyester man använt. Man får det man betalar för stämmer som vanligt

Hasse
 

Guest

Gäst
Några Besserwisserkommentarer..

PE flyter faktiskt! Densiteten hos kommersiella kvaliteter varierar från ca 0,906 - 0,980 g/ml beroende på kristallinitetsgraden, i detta fall 50 - 94 %. Man kan missta sig på att den ortorombiska kristallina fasen vid RT har dens. 1,001. Den amorfa fasen betydligt lägre.
Fenomenet att skruvförband tappar försänningen kallas för spänningsrelaxation. Materialet kan även krypa, vilket betyder att material utsatt för spänning faktiskt ger efter med tiden och ändrar form. Kanske något att tänka på när man förvarar kanoten längre tider. Hur stor krypningen blir måste man räkna på, vilket kan bli ganska komplicerat.
 
Ang. material & prestanda!

Hej Henrik och alla andra!
Tycker att ämnet är mycket inressant och lämpar sig väl för en diskussion men jag skulle vilja reda ut en del saker genom att problimatisera ämnet lite. Framför allt tycker jag det är dax att slå hål på en del myter, främst om havskajaker i polyetén men även komposit kajaker, som kommer upp gång efter annan här i forumet. Har själv paddlat båda typerna och gillar dem lika mycket när man väl får chans att nyttja väldesignade kajaker i deras rätta miljö. Jag är dock inte alls någon tekniker så det jag vet har jag frågat mig till och snappat upp i texter här och var. Bli därför inte förvånad om det är något ni inte tycker stämmer!

Jag tycker först att vi skall sluta tala om "glasfiberkajaker" då de flesta tillverkare gått över till att använda andra vävar eller att blanda. Därför använder jag mig av benämninen "komposit"(fiberarmeradplast) i stället. Visst har kompositkajaker generellt sett mindre motstånd och därmed högre marsch-fart än polyeténkajaker. Vad detta beror på är välldigt enkelt och komplicerat på en och samma gång men ofta har det lite att göra med materialets egenskaper.

Skall man inskränka sig lite kan man konstatera att med komposit(väv av någon typ + epoxy) bygger man en hårdare,mer vridstyvt och tunnare skrov med ett visst mått av deflektion mot tryck och slag. Det riktigt stora med materialet är att man idag vet hur man skell bygga för att få styrkan i materialet där man vill ha det genom fördelingen av väv och riktningen på trådarna. Man kan även välja och blanda mellan en rad olika material och deras olika egenskaper när man konstuerar en kajak för att optimera skrovet. Denna teknik har användts länge och innom många olika teknik-krävande(båt, bil ,försvar, rymd, etc) brancher så miljarder har plöjts ner i att foska fram bättre tillverknings prosesser. Idag vet man mycket om hur man optimerar resultatet men fortfarande görs dock det mesta arbetet för hand. Detta medför att de stora tillverkarna inte har så stor fördel gentemot små och medel stora tillverkare. Speciellt sedan tillverkningen ger förhållande vis höga utsläpp av farliga kemikalier vilket det blir allt svårare att få tillstånd för.

Eténplasten ger ett mer flexibelt och segt skrov och lämpar sig egentligen bättre för båt byggeri generellt då det finns en inbyggd flytförmåga i materialet. Materialet har användts länge till olika lågpris konsument artiklar och jollar. Det är först de senaste 15-20 åren man försökt att tillverka kajaker av den typ som är mest populära i relativt skyddade vatten som våra. Konsumenternas krav på hög march-fart, stora sittbrunnar och goda packutrymmen är högt värderade och ställer väldigt höga krav på konstuktion och finnish.
Egenskaper som extremt hög slagtålighet, flexibilitet gör att skroven får högt motstånd mot nötning. Till de negativa sidorna hör att när den relativt mjuka ytan repas tillsammans med den i solen lätt bleknade färgen, att skroven snart ser ganska shaskiga ut! Det är därför bra att välja så ljusa färjer som möjligt. Då kunderna är vana att dra upp sina fullastade komposit kajaker på land, sitta på skrovet när de packa ur dem mm, så måste man när man tillverkar ca 4> meters kajaker med förstärkning i skrovet . Då materialet inte gärna "gifter" sig med andra väljer man numera oftast att öka på tjockleken framför att baka in aluminium etc. Detta kan i vissa fall dra upp vikten och bidra till den knubbiga formen.

Tillverkningen kräver dyr utrusning vilket ger stora tillverkare med stora volymer en fördel, men detta gör att de kajaker som vi i skandinavien gillar inte är lika intressanta att tillverka. Den ger dock låga utsläpp av miljöförstörande ämnen och vid nedbrytning/förbränning övergår plasten till koldioxid och vatten! De första kajakerna som kom ut var rotationsljutna och inte ordentligt utprovade. Tekniken gjorde att materialet inte fördelade sig jämt i de stora formarna. Man upptäckte att områden som var utsatta för nötning eller hade en förstyvande roll att spela ofta hade för liten mängd material. Innan man hade nya tillverknings metoder löste man problemet genom att helt enkelt spruta in mer plast vilket lett till myten om att de väger så mycke mer än komposit diton. Kajakerna fick snabbt dåligt ryckte och då det finns en lång tradition av båtbyggeri med kompositteknik i skandinavien var/är den traditionella skeptisen stor.

Först de senaste åren när markanden för kajaker ökat kraftigt och en ny grupp kunder kommit till, har dessa kajaker fått en ny chans. Dessutom har nya tillverkare etablerat sig med nya produkter som tex forspaddling, rodeo och multisport kajaker och där igenom visat på materialets fördelarna. Man tillverkar idag med ny teknik och där man använder en uppblåsbar bälj för att trycka ut och fördela materialet samt högre krav i kvalitets kontroll då de förstått vikten av detta. Vissa bygger även med den mer kostnads krävande sandwich-tekniken där två tunna skrov samman fogas och ger extra vridstyvhet samt möljligheten att montera beslag etc utan att göra hål genom yttre delen av skrovet(även tillverkare av kompositkajaker gör detta). Detta bidrar till en mer estetisk tilltalande kajak utan synliga skruvhuvuden. Även detta med infästa detaljer har varit före mål för en brant inlärnings-kurva för tillverkare, då de vanliga infästnings metoderna från kompositbåts tillverkningen ej varit dirrekt överförbara. Kanske är det just här som tillverkarna har det största jobbet framför sig. Många av dem har misslyckats med att ge den slitstyrka som krävs vilket har det bidragit till avfärdandet av polyeténet som båtmaterial.

Skulle man tillverka fvå exakt lika kajaker, en i komposit och en i plast, med samma materialvikt i skrovet efter konstens alla regler. Lasta dem med lika mycket packning och använda likadana paddlar, så skulle ett fart prov inte ge någon nämvärd skillnad alls!!! Ingen som är ute och lång paddlar på vanligt manér i låg fart skulle under själva paddel-fasen märka någon skillnad! Vid en kraftig axeleration som upprepas flera gånger skulle materialets flexebilitet och ytstruktturen möjligen kunna anas men inget som skulle ge en skillnad i fart som var märkbar! Detta efter som en lastad kajak ligger ljupt i vattnet som då ger stöd över hela kölen och fungerar som ett "skruvstäd". En mindre glatt yta ger ger högre friktion vid start från stilla stående men har liten eller ingen inverkan när marsch-farten väl uppnåtts. Intryck som skulle dyka upp i ett ev testprotokoll är tex att kompositen känns mindre lovgirig i med surf och tryggare när vågor slår över då den inte flexar! Denna "känsla" är just bara detta och baserad på att vi inte generellt inte gillar när materialet är lite flexibelt och följer med när skrovets vikt koncentreras på en mindre yta vatten som tex en vågtopp! I skälva verket är bägge ekipagen lika säkra med en liten för del för plastkajaken, då den med vatten fylld sittbrunn skulle ge bättre flytförmåga.

Plastens egenskaper gör visserligen att man, för att inte kompromissa bort kavalitén(livslängd etc), bygger mer "knubbiga båtar. Men den främsta orsaken är att dessa kajaker skall passa flera typer av kunderna på flera olika marknader. Samt på dessa kunders ofta felaktiga inställning om kajakerna som "leklådor" än egentliga hög-prestanda kajaker!
Hade tillverkningen dessutom skett mer lokalt och sålts av firmor som bättre förstod att undervisa kunderna om för och nackdelar och inte behandla produkten så styvmoderligt, hade både pris sjunkigt kraftigt och efterfrågan sjutit i höjden. Skulle man våga sig på en gissning så kommer, eftersom marknaden för friluftsprodukter växer kraftigt, dock dessa ta en allt större del av marknaden. Kajakfabrikörer med pengar vågar nu ta risken och investera i denna produktions teknik och pumpa ut havskajaker i polyetén efter som det finns avsättning för dem och pengar att tjäna. Troligtvis medför detta att vi kommer att få många fler havskajaker som visserligen skilljer sig i utseende, men som har samma prestanda i fart som kompositkajaken.
Blåband-paddlingens tidsrekordet hänger mao löst! ;)
Mvh!
 
tackar o bugar!

Tack för era åsikter!
Jag antar att det igentligen bara återstår att prova olika modeller med olika material.

Dock är det jättebra att höra åsikter ang hållbarhet och sårbarheter!

Paddla lugnt!

// Henrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.