Kevlar / glasfiber

Jag ska köpa en ny kajak inför kommande säsong men är lite osäker på valet av materiel. Är det någon som har information/erfarenhet kring fördelar och nackdelar för kevlar kontra glasfiber i kajaker?

Jag har läst att kajaker byggda i kevlar är lättare men är andra sidan mer känsliga för stötar ...?

Hur är det med paddlar?

Kalle
 
Har paddlat fors sedan 1989 och har inte använta mig av en glasfiber sedan 1992!! Den enda fördelen med glasfiber är att den är billigare. De bästa kanoter är av kompositmaterial, en blandning av kolfiber och kevlar. Lätta, hållbara men en aning dyrare.
 
Paddlar skall enligt mig också vara av kol/kevlar. Har träffat en del underliga typer som dock fortfarande håller trä-paddeln och lätt aluminium-paddeln kärt. Mycket märkligt!? Dock kan det vara skönt att träna slätvatten med en tyngre paddel..
 
soderkisen; sa:
De bästa kanoter är av kompositmaterial, en blandning av kolfiber och kevlar.

"Glasfiber" är också ett kompositmaterial :)
(för ordningens skull)

Kan man laga kolfiber- eller kevlararmerad plast själv, som man kan med glasfiberarmerad? Funkar det likadant, med en lite högre prislapp, bara?
 
Nordesjö; sa:
Kan man laga kolfiber- eller kevlararmerad plast själv, som man kan med glasfiberarmerad? Funkar det likadant, med en lite högre prislapp, bara?

Visst kan man det, de grundläggande principerna är likadana. Viss anpassning mot de främmande materialen nåste dock ske. Ofta är konstruktioner av kolfiber betydligt mer viktoptimerade än glasfiberkonstruktioner, så det blir svårare att göra en lika "sömlös" reparation i kolfiber som man kan göra i ett tjockt glasfiberlaminat.
 
En fordel med glassfiber opp mot karbon er at glassfiber er lettere å reparere enn karbon. Meg bekjent er det så og si umulig å fikse karbon om det har gått hull i skroget...
 
Material

Minst lika viktigt som materialet är byggmetoden. Kol och Kevlar används ofta ihop med vacum eller autoclav. Man kan använda det i handupplagt också men eftersom 70-60% av laminatet är polyester blir vikt skillnaden inte så stor.

När kol går sönder brukar det spricka. När kevlar går sönder brukar fibrena hålla men resinet förstörs istället

Att laga kol eller kevlar är inte märkvärdigare att laga än ett glaslaminat. Dock måste man veta vilket resin som användts.

Hans Friedel
 
Resin... Jag antar att Hasse menar vilken slags plast, eller poly-jävligt-stora-molekyler-någonting.

Fast vad säger man på svenska? "Plast" låter ju så, ja, plastigt...
 
Svint1; sa:
Meg bekjent er det så og si umulig å fikse karbon om det har gått hull i skroget...
Nejdå, man behöver ett bindemedel som fäster mot den gamla ytan, och sen nytt material att tillföra. Det är svårt att få en lika osynlig lagning som på glasfiber, eftersom skiktet är så mycket tunnare. Men har man bara en rimlig anläggningsyta och god vidhäftning så löser det sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.