Ursuk Heavy Light Kevlar BDS

Dök i en sådan i somras. Jättebra torris för dykning (ok har inte så mycket att jämföra med, men den var bekväm) men skeptisk till paddling. Den andas ingenting. I dykning är vitsen att jobba så lite som möjligt: neutral flytkraft och långsamma rörelser som spar syre. Då blir man inte svettig. En ytbärgare jobbar stenhårt, men kommer sedan hem och tar av sig sina svettiga kläder. I en kajak på flerdagarstur tror jag det blir svårt.

Men hyr en hos ett dykcenter och paddla en runda så vet du. Kan det vara värt innan man slänger ut 15000.
 
Jo, jag känner till alla detaljer både runt dykning och paddling när det gäller kläder. Jag vet också att alla jag träffat som har billightsvarianter av torrdräkter som "andas" när dom paddlar inte använder dom , just för att dom inte andas.
I dykningens värld är vi ju hittills ganska förskonade från dräkter som andas (med några få undantag)
En paddeldräkt från Kokatat i GTX gör ju jobbet men kostar därefter. Min budget gillar inte riktigt två dräkter á 10000kr :)
Men det är ju som det är. Det finns sällan produkter som lämpar sig för mer än en aktivitet. Det har man fått lära sig med åren. Nuförtiden går jag oftast och köper rätt pryl från början och sparas på det sättet en del pengar i det långa loppet. Men hoppet lever ändå om att hitta det ultimata plgget eller prylen som klarar mer än ett uppdrag. Just när det gäller torrdräkt hade det varit fantastistk att hitta en som fungerar till både dykning och paddling.
Problemet är bara att jag då måste göra mig av med en superfin Ursuk Heavy Light cordura som jag har för tillfället, hahah. Kanske inte blir så billigt ändå :)
 
Andas den och håller vad reklamen lovar så bör det absolut fungera. I början av min paddlingskarriär hade jag bara en Ursuk heavylight och lösningen heter då korta pass mellan öarna och många strandhugg för ventilerande av fukten. Det fungerade alldeles utmärkt och nu har jag ju också skaffat en Ursuk AWS som andas och fungerar lika bra på sjön som i svampskogen när vattnet kommer uppifrån.

Kolla med Ursuk om den andas lika bra som AWS-en, då tror jag du blir nöjd. Visst blir man lite kondensfuktig vid högre tempo men det ventileras snabbt ut igen vid raster. Det är bättre att bara bli lite kondensfuktig är genomblöt och nedkyld.
 
Jag har nog en "billighetsvariant".

Jag vet också att alla jag träffat som har billightsvarianter av torrdräkter som "andas" när dom paddlar inte använder dom , just för att dom inte andas.

Den heter Gul Shadow GX4, ca pris 3500 SEK. Den ska andas enligt specen och det gör den också. Min används regelbundet, också på sommaren.

Sen kan ju ni som kan torrdräkter och andasmembran bättre än jag, svara på hur bra ett blött andasplagg andas. Dvs om jag antingen blött ner hela dräkten med bad/dykning eller ösregn, eller jobbat så hårt att jag dryper av svett på insidan av dräkten.

Jag seglar min kajak ibland och dels ökar risken för att gå runt, dels rör jag mig inte så mycket då, så då platsar torrdräkten mycket bra.

Jag efterlyser också lite produktutveckling på torrdräkter, gärna en sommartorris med korta ben och muddar, gärna öppningsbar i halsen.
Och precis som ts säger gärna en komb för både dykning och paddling.

Varför i hela friden kan man inte tillverka ljusa torrdräkter?
Det blir en viss skillnad mot att sitta i en svart dräkt i solen

thomas.
 
[1/2 OT]

+1 på Kal-P-Dals inlägg.
Har samma dräkt och tycker att det är en prisvärd dräkt som har bra prestanda för sitt pris. Det som fattas är latextätningar på armarna, membrantyg på sockarna, gylf(mest för bekvämligheten-det går utan) och en annan färg än svart. Upplever att dräkten har ett förhållandevis bra membran som andas en hel del. Tyget torkar ganska snabbt, i förhållande med t ex Nookie Assassin som tar en halv evighet. Kokatat torkar snabbare men inte Palm Aleutian. Skulle jag byta dräkt är det för ovanstående svagheter, inte för andningsbarheten i dräkten. Som ett led i detta är också handledstätningarna bytta till latex i våras.

Sen tycker jag man kan ställa sig frågan hur viktigt andningsbarheten är, vilket membran som är bäst osv. Är det varmt i luften blir man fuktig invändigt, det går inte att komma från oavsett dräkt. Jag svettas mest om bålen och där har jag ett kapell och en flytväst, inte mycket fukt som går genom där inte. Det går att förbättra genom att rulla ner tuben och att ha en väst som täcker mindre yta. Min huvudsakliga metod för att inte överhettas är att rolla regelbundet.

slut OT

Kan inte hjälpa dig med Ursukdräkten mer en kort betraktelse: ventilen på bröstet, funkar det om man har en flytväst på sig?
 
Förlåt en stilla förundran, men varför flytväst när man har torris? Åtminstonde jag flyter som en kork med bara ett tunnt underställ under så min flytväst lämnade jag kvar hos kajakfirman när jag köpte första kajaken.

Hos Ursuk kan man välja bort-lägga till-modda efter eget behov utan att det kostar skjortan och min dragkedja blev nedflyttad en decimeter och vips hade jag gylf också, och dräkten är fortfarande lätt att ta sig i och ur. Den beställdes utan handledsmanschetter men med fixt mått i ärmslutet och fick manschettringar limmade istället när den kom hit och nu har den utbytbara siliconetätningar och möjlighet att använda torrdräktshandskar, samma som när jag dyker alltså.
 
Den heter Gul Shadow GX4, ca pris 3500 SEK. Den ska andas enligt specen och det gör den också. Min används regelbundet, också på sommaren.

Sen kan ju ni som kan torrdräkter och andasmembran bättre än jag, svara på hur bra ett blött andasplagg andas. Dvs om jag antingen blött ner hela dräkten med bad/dykning eller ösregn, eller jobbat så hårt att jag dryper av svett på insidan av dräkten.

Jag seglar min kajak ibland och dels ökar risken för att gå runt, dels rör jag mig inte så mycket då, så då platsar torrdräkten mycket bra.

Jag efterlyser också lite produktutveckling på torrdräkter, gärna en sommartorris med korta ben och muddar, gärna öppningsbar i halsen.
Och precis som ts säger gärna en komb för både dykning och paddling.

Varför i hela friden kan man inte tillverka ljusa torrdräkter?
Det blir en viss skillnad mot att sitta i en svart dräkt i solen
thomas.

Lite grovt generaliserande av mig att säga att ALLA som har billiga torrdräkter inte använder dom, men faktum kvarstår ändå.Men jag tror faktiskt att det gäller torrdräkter i övrigt. Jag vill ha torrdräkt för att kunna paddla på vintern. Är det varmt eller bara svalt i vattnet har jag paddeljacka. Kondens kommer man ju aldrig ifrån. När jag dyker är dräkten ordentligt blöt på insidan. Tjockt underställ gör ändå att jag är torr närmast kroppen.
Flytväst är helt onödigt när man har torrdräkt, det skulle jag nog kunna skriva under på. Flyter som en kork som sagt.
 
Lite grovt generaliserande av mig att säga att ALLA som har billiga torrdräkter inte använder dom, men faktum kvarstår ändå
Jag tror det ligger till så att den som inte har nån som helst erfarenhet av konceptet torrdräkt och "andas" förväntar sig att en andastorris snabbt ventilerar ut all fukt i alla lägen men så hänger det ju inte alls ihop då fysikens lagar råder och att transportera fukt från kroppen som sen kondenserar mot torrisen, för att i nästa steg ta sig ut på utsidan i molekylform ger en tröghet. Är sen torrisen blöt av regn eller bad så uteblir ju fukttransporten tills ytterskalet torkat upp eller värmts upp så kondensationen kan sätta igång igen. Helt torrt innerklimat kan vi med nuvarande teknik och material aldrig förvänta oss, men klimatet i en modern andastorris med underställ avpassat till vattentemperaturen är helt acceptabel både ifråga om torrt närmast huden och tillräckligt isolerande för att klara ett längre bad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
esno Padding Light med kreditkort :-) Paddling allmänt 8
eyck Black Light Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.