Gissa positionen världen

Känns som det är dags för ledtrådar.
  • Den nedre sjön heter ungefär "Havsögat" på landets språk.
  • Toppen som reser sig bakom den övre sjön är landets, dock inte hela bergsmassivets, högsta, och ser ut såhär:
DSC_0197.JPG
 
Helt rätt, och då är det ju enkelt med namnet på både toppen, landet/länderna och bergsmassivet :)

Här har jag fotat den mer klassiska vyn, rakt söderut från den fina gamla fjällstationen vid sjöns utlopp på ca 1410 m ö h. Fotot är taget i juni förra året:
DSC_0446.JPG


Sjön är unik på flera sätt. Det är den enda ovan trädgränsen i dessa berg, som det bor fisk i - en bedrift även för en bäcköring, med tanke på att enda utflödet består i en serie riktigt branta vattenfall.

För ett par år sedan, lika oväntat, hittade även en liten bäverkoloni hit och satte igång med en ivrig byggverksamhet i de små tillflödesbäckarnas inlopp.

Andra djur har varit hemma här sen länge, trots mängder av sommarturister. Högre upp kan man se den lokala underarten av bergsgetter (rupicapra rupicapra tatrica) och, med lite tur, murmeldjur. Nedanför skogsgränsen kring just ca 1400 m ö h finns både varg och hjort. De fridlysta brunbjörnarna finns överallt. De blir allt fler och allt fräckare, och kan få för sig att lugnt stå och titta in genom fjällstationens köksfönster för att kolla vad det blir till middag.
 
Senast ändrad:
"Triglavski Dom", Slovenska Alperna :). Som namnet säger, på väg upp till Triglav.
Men nu vill jag passa, någon annan får lägga upp nästa bild.

(väldigt vackra berg, men usch för att klättra i kalksten :p)
 
Tyckte ikke det var något problem med kalksten men blev förvånad över att det någon gång var några meter mellan vajrarna i ganska bratt och utsatt terräng.
 
Tyckte ikke det var något problem med kalksten men blev förvånad över att det någon gång var några meter mellan vajrarna i ganska bratt och utsatt terräng.
Det har jag inte tänkt på, vad jag minns, men det kan ju ha ändrat sig - länge sen jag var där.
Mitt "usch" väcktes av minnet av att försöka sätta egna säkringar i kalkstenen, men det var ju inte på den vanliga normalleden.
 
Tror det har blivit mer via ferrata med tiden så knappast mindre når jag var där 2019 om du var där tidigare. Jag hade väl inte mycket kunskap om leden men väntade mig en helt trygg via ferrata men det var det inte. Men det upptäckte vi redan från Vrata då de första via ferrata partierna bestod av några handtag i fjället utan vajer.

Beror på vad man förväntar.
 
Tror det har blivit mer via ferrata med tiden så knappast mindre når jag var där 2019 om du var där tidigare. Jag hade väl inte mycket kunskap om leden men väntade mig en helt trygg via ferrata men det var det inte. Men det upptäckte vi redan från Vrata då de första via ferrata partierna bestod av några handtag i fjället utan vajer.

Beror på vad man förväntar.
Jag var där i det förra årtusendet :). Är nog lite avtrubbad av klättring, och hur det ser ut i Höga Tatras höga pass- och kam-leder som Örnstigen o.d., med lite rostiga klammer och kedjor här och var. Och eftersom det är markerade leder, ger sig folk ut, även i livsfarligt dåliga is- och väderförhållanden.

Men, nu får jag sluta med OT i din tråd :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 47
aronwidforss Gissa position - easy mode Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.