Gissa positionen världen

Stämmer, bilden är tagen på Godøya som ligger utanför Ålesund. Fin ö med en fin fyr, möjlighet för våg surfing, en topp på 500 m och en fin rundtur längs kanten mot väst.
Åh, nu fattar jag varför jag hade "känner igen mig, men fattar inte varför"-känsla.
Ålesund i sig är en pärla, så vackert utslängd ellan de gröna kullarna och vattnet - och helt unik med sin homogena stadskärna av jugendhus. Följden av en storbrand 1904, varefter staden byggdes upp igen i ett svep, med hårda förhållningsregler om hur det skulle se ut. Men många arkitekter var inblandade, och staden är ett fantastiskt exempel på att mångfald och enhetlighet inte är varandras motsatser.
 
Lite rejälare berg än de danska. En luftig travers på vägen till ett välkänt pass, men inget svårt bara man håller sig uppe på benen. En trevlig fjällstuga med samma namn som passet finns i närheten.
1707431601870.png
 
Bergskedjan finns i Europa och delas av fler än ett land.
Passet har ett mycket karaktäristiskt utseende - det både heter och verkligen ser ut som ett genombrott - och ligger på 2805 m ö h.
 
Senast ändrad:
Efter en hel del googling så gissar jag på Rolandspasset mellan Spanien och Frankrike.
Helt rätt - Brèche de Roland på franska, Bretxa de Rotllan på katalanska - det är de två länder/regioner passet och bergskammen utgör gränsen för.

En sanslöst vacker vandring, man är framme helt plötsligt och bara omges av allt detta, med långa siktlinjer mot bägge sidorna, som är dramatiskt olika varandra - klimatet och regnmängden skiljer starkt mellan norr och söder om bergskedjan.

Så ser det ut på nära håll:
1707488923278.png

1707488396994.png


...och den stora fjällstugan ser liten ut från passet:
1707489077197.png
 
Jag har hittat berget med lite naturanalys och än mer rotande på nätet, men det sistnämnda känns som fusk, så jag avstår. Kontrollfråga, svaren kan väl utgöra ledtrådar för nästa gissare: vi är inte i Europa, och berget har ett djur i sitt namn?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_sthlm Gissa Position Gotland Allmänt om friluftsliv 47
aronwidforss Gissa position - easy mode Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.