Gissa position

Helt rätt, strax innan det blir fina spänger över myrarna när man väl når västerbottensfjällen!
De måste ha fixats efter att jag gick där 2018! Stugan var helt ny då och de höll på att renovera boden utanför, men spänger och broar var absolut inte i toppskick. Går man norrifrån som jag gjorde så blir det ju mycket blötare när man kommer ner i Jämtland, och leden mot Ankarede är väl mer att betrakta som vinterled över oändliga myrar...

Här kommer en bild på en glaciär som tidigare var känd för sitt vackra isfall:
gyfdjgfflhlflfghjkhgk.jpg

De måste ha fixats efter att jag gick där 2018! Stugan var helt ny då och de höll på att renovera boden utanför, men spänger och broar var absolut inte i toppskick. Går man norrifrån som jag gjorde så blir det ju mycket blötare när man kommer ner i Jämtland, och leden mot Ankarede är väl mer att betrakta som vinterled över oändliga myrar...

Jag gick norröver och minns väl hur skiftet blev mellan jämtlänska surmyrar och västerbottniska spångade finfjäll. Men det här var i mitten av juli 2025, så det jag minns mest av är hettan och insekterna.

Spängerna fixades nog i samband med Lapplandsleden, gissar jag. De här bilderna är båda från leden Raukasjö-Slipsiken, men på olika sidor av länsgränsen:

sp.jpg

Här kommer en bild på en glaciär som tidigare var känd för sitt vackra isfall:
Visa bilaga 48159

Hm. Inte kan väl Salajiegna ha dragit sig tillbaka så mycket sedan jag var där för 8 år sedan, eller går det så snabbt numera?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hm. Inte kan väl Salajiegna ha dragit sig tillbaka så mycket sedan jag var där för 8 år sedan, eller går det så snabbt numera?
Det är inte utan att man undrar. Jag var förbi där 2023 och det är mycket öppet vatten framför med tanke på att den gick ända fram till sjöns utlopp fram till 2013.
Pär , du borde vara vid Suottasjjiegna.
Bild från augusti 2025.
Visa bilaga 48173
Det stämmer alldeles utmärkt. Min bild är tagen bara någon månad före din, men det var ju en rejäl värmebölja i slutet av juli förra sommaren.
Jösses vad den krympt :( Senast jag var där 2021 och det ser ut att ha hänt mycket med avsmältningen sen dess.
Jo det går fort. Så här såg den ut första gången jag var förbi där 2006:
hgkhkhgvbhjf.JPG

Och så här såg isfallet ut på Hambergs tid:

Då lämnar jag över stafettpinnen till lifelike!

Om man vrider blicken en aning ser det ut såhär.
Vattendraget har i början namnet -jågåsj men övergår sedan till ett namn med -jåhkå.
Jag tror många av er har passerat och vadat det.
1771950832053.png

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.