Gissa position

Jag tror att du stod på den här lilla kullen när du tog bilden!
20240719_193023.jpg

Men så här långt kan det väl inte gå utan gissning. Från lite kartstuder, är vi i Salphkendurrie med Mossalassfjället till höger? https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=393859&n=6979594&z=10&mapprofile=karta&layers=[["3"],["1"]]

Men så här långt kan det väl inte gå utan gissning. Från lite kartstuder, är vi i Salphkendurrie med Mossalassfjället till höger? https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=393859&n=6979594&z=10&mapprofile=karta&layers=[["3"],["1"]]
Nu är vi närmre, men inte framme riktigt ännu.

Visa bilaga 48112
Det påminner om platsen, men jag tror inte att det är rätt. Ingen av mina andra bilder från platsen säger mig att det är rätt, men, för att säkerställa att jag av misstag inte ljuger för dig, skulle du kunna skriva ner detaljer? Eller lägga ut länk där du har markerat på karta vilken plats du menar?

Det påminner om platsen, men jag tror inte att det är rätt. Ingen av mina andra bilder från platsen säger mig att det är rätt, men, för att säkerställa att jag av misstag inte ljuger för dig, skulle du kunna skriva ner detaljer? Eller lägga ut länk där du har markerat på karta vilken plats du menar?
Kullen ligger precis ovanför den lilla sjön med både inflöde och utflöde i sydvästra hörnet:

Mitt tält står en bit upp i backen mot Gråsjön.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Du har hittat helt rätt. En överraskande vacker plats. Din tur.
Ja, det är en förvånansvärt liten fin grön oas där - annars är det mest sten, grus och sandåsar i området.

Det var inte helt enkelt att hitta exakt rätt dal från din bild, men eftersom jag gick utefter halva sydsidan av Lunndörrsfjällen den här turen så hade jag rätt gott om egna bilder att jämföra med när väl Pwe och maswan gjort grovjobbet!

Här kommer en bild på en av de större ravinerna vi kan hitta i våra fjäll - men var ligger den?
jhgkhjgfjlf.jpg

Kan det vara hällingsåfallets naturreservat? Jag tvivlar på det då det såvitt jag vet finns vatten överallt dör men..
Nej, Hällingsåfallets ravin ligger helt nere i skogen och känns mycket mer 'dramatisk' med helt vertikala stup ner mot en ganska rejäl å, förutom det fantastiska vattenfallet längst upp i ravinen.

Den här ravinen är dessutom väldigt okänd och besöks nog inte av särskilt många människor varje år även om de nedre delarna är lättillgängliga från närmsta väg.

Senast ändrad:
Jag skulle gissa på Muddus, påminner lite av det jag sett bilder av men jag har inte varit där själv ännu.
Nej,

Jag har heller aldrig varit i Muddus, men jag tror nog inte att ravinen kommer upp till något som liknar kalfjäll, och även där rinner väl en rejäl å nere i botten längs hela ravinen med ett vattenfall längst upp?

Jonity var betydligt närmare med sin gissning, så stanna i det landskapet!

Den här ravinen är runt 3km lång och drygt 50m djup (med lite variationer...). Sidorna är ibland stupbranta, men där finns också platser där det är relativt enkelt att ta sig upp eller ner. Den startar nere vid väg och går mestadels genom skog, men sista biten är uppe på kalfjället.

Så här ser den ut på en lutningskarta:
hjgchgcfjhg.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.