Gissa position

En sista ledtråd. Ni har tittat norrut och västerut. Här ser ni hur det ser ut österut.

Visa bilaga 48040
Det har kliat i minnet hela tiden för mittfjället med bäcken såg bekant ut, men jag har inte lyckats placera det innan jag såg Slugga där på sista bilden och då föll Bierikbáktes klippiga topp som tittar upp och den långa Guhkesvágge på plats.

På Liehtjitjávrres södra strand, ungefär här?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Alldeles rätt! Visst är det lite intressant att perspektivet över ett så välkänt område inte känns igen direkt från ryggsäckens plats.
Ja, det var en gåta som jag spenderade en huvudkliande på eftersom det kändes bekant, men jag kunde inte placera det specifikt.

Det här blir troligtvis en tvådelad gåta, men det är kanske nån som tar den redan på den här bilden av en gammal färdväg:

gpmw2607.jpg

Jag läste om en traktorväg som avvek från Kungsleden ovanför Kvikkjokk och gick väster ut in i Kamajokks Naturreservat och sedan över jokken. En kort backe leder ned till jokken, det vita på fotot ?

Jag läste om en traktorväg som avvek från Kungsleden ovanför Kvikkjokk och gick väster ut in i Kamajokks Naturreservat och sedan över jokken. En kort backe leder ned till jokken, det vita på fotot ?
Det vita på fotot är en sjö, och vägen är äldre än traktorer. Den är också märkt som en led enligt bilden (den moderna användningen är nog bara som vinterled dock), vilket jag inte tror är fallet med den som går ut i Kamajokk.

Ny bild kommer ikväll.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.