Gissa position

Aktuellt

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.
Jag tror att du stod på den här lilla kullen när du tog bilden!
20240719_193023.jpg

Men så här långt kan det väl inte gå utan gissning. Från lite kartstuder, är vi i Salphkendurrie med Mossalassfjället till höger? https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=393859&n=6979594&z=10&mapprofile=karta&layers=[["3"],["1"]]

Men så här långt kan det väl inte gå utan gissning. Från lite kartstuder, är vi i Salphkendurrie med Mossalassfjället till höger? https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=393859&n=6979594&z=10&mapprofile=karta&layers=[["3"],["1"]]
Nu är vi närmre, men inte framme riktigt ännu.

Visa bilaga 48112
Det påminner om platsen, men jag tror inte att det är rätt. Ingen av mina andra bilder från platsen säger mig att det är rätt, men, för att säkerställa att jag av misstag inte ljuger för dig, skulle du kunna skriva ner detaljer? Eller lägga ut länk där du har markerat på karta vilken plats du menar?

Det påminner om platsen, men jag tror inte att det är rätt. Ingen av mina andra bilder från platsen säger mig att det är rätt, men, för att säkerställa att jag av misstag inte ljuger för dig, skulle du kunna skriva ner detaljer? Eller lägga ut länk där du har markerat på karta vilken plats du menar?
Kullen ligger precis ovanför den lilla sjön med både inflöde och utflöde i sydvästra hörnet:

Mitt tält står en bit upp i backen mot Gråsjön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips