Gissa position

Tack att jag fick den godkännd även om jag tänkte på fel sidan av passet.
Nu är det ju två veckor kvar innan jag kan resa norrut - men som vanligt mycket man skall göra innan...

Ny bild, med den vanliga fråga:
Var i den svenska fjällen?
Gissa_20250816.jpg

Henning

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Ingen som vågar att gissa?

En ledtråd till?
Ok.
Innan jag bestämde mig att läga ut den bild fick jag kolla kartan om det var i Sverige eller en grannland.

Då blev det lite lättare med en kartsökning, även om jag inte har varit där själv, fotot taget på sluttningen av Darfal mot norr?

Stämmer det?

Du är väl inte den enda som inte har varit där - tror faktiskt inte att många rör sig där.
Men du har klarat det. Grattis.
Jag är inte helt säkert att jag var på svensk mark när jag tog bilden, kannske var jag på stigen inne i Norge, men det som visas är i Sverige.
Jag kom från Kamasjaure den dag och gick in i Norge mot Altevasshøgda och sen till Vuomahytta och Nordkalottleden. Det som var ganska förvirrande den dagen var att Sverige var i Nord och Norge i Syd...
Om man vill kolla kartan i gränstraktarna är https://norgeskart.net/ den enda jag känner som funkar kvar.

Bollen är din
Henning

Det är norr om Jämtland.

I morgon, om det behövs fler ledtrådar, lägger jag till en utsiktsbild från efter passage av passet i första bilden. Leden går vänster om lillfjället i mitten.

Här är vyn från leden efter passet, dagen därpå. I dalen innan de fjärran fjällen finns det en sjö som det går att paddla packraft på i åska, för att ansluta till en annan aktuell tråd här.
gpmw1516.jpg

Gissar vidare för fler ledtrådar :) Lapplandsleden är väl troligast att du är på? Lilla fjället i mitten, mina antaganden om vädersträck så känns Gardfjället som ett alternativ.. Har aldrig varit där själv men enligt kartan skulle det kanske kunna stämma.. Namngiven dalgång.. Simaskalet? Är jag helt fel ute (igen haha)?

Simaskalet stämmer, så det är inte Lapplandsleden utan leden mellan Matsdal och Forsmark. Fotoplatsen ungefär här:

Den dolda sjön jag pratade om i tredje ledtråsbilden är då Gardiken. Och om jag får min geografi rätt är det snöiga som precis syns i mitten av den bilden Norra Storfjället i fjärran.

Bilden är din!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips