Gissa position

Snyggt jobbat. Är inte 100% säker på om bilden är tagen på exakt den toppen eller om det kanske är från toppen 1676 strax till väster i samma massiv. Men rätt får du hur som helst :cool:

Näst bild!

/ Stefan

Google earth bilden stämmer bättre med toppen 1745:
1747999718591.png

Ledtåd: på den första bilden har vi ett högt fjäll i mitten, bilden är mot väster. På den här andra bilden är ser vi i mitten det samma fjället från väster, bilden är alltså mot öster:

gissa.jpg

Tror att vi bara flyttat oss en dalgång söderut och att den första bilden är tagen i Guhkesriehhpi, med toppen 1798 i mitten.

/ Stefan

Guhkesriehppi är rätt svar. Toppen är 1792 numera, den högsta inom Abiskoalperna. Guhkesriehppi har jag länge velat visitera, denna gång lyckades jag med det, men gjorde ingen topptur pga hård vind. Kammen till toppen ser lockande ut:
IMG_7217.JPG

Nästa bild var så god!

Då vänder vi väl på vyn. Första bilden är tagen mot söder. Bilden nedan är mot norr, på andra sidan den lilla toppen som vi besökte.

/ Stefan

Ledtrad_1.jpg

Tycker mig se Lievkiesåajja i första bilden och Västra Bunnerstöten/Saedtiedurrientjaerhvie i andra, så... toppen 1273, kanske? Pluspoäng för telis oavsett :cool:

Helt riktig. Skidade Stensdalen-Gåsen via Storstensdalen och sen upp på 1273-toppen.

Var perfekt snö för Telemark den dagen, något som behövs om jag ska få till några vettiga svängar med turutrustningen.

Nästa bild!

/ Stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg