Gissa position

Jag känner inte igen det namnet, och det gör inte heller någon sökmotor jag kan hitta (förutom google som har exakt 1 träff, ett inlägg i "Gissa position" på utsidan...). Kan du ge en Min Karta-länk eller liknande?

Så vitt jag vet är inte bäcken namngiven, men det stora vattendraget som det rinner ut i har ett namn. Men det kan ju också vara så att det bara inte är jag som känner till namnet...
 
Jag känner inte igen det namnet, och det gör inte heller någon sökmotor jag kan hitta (förutom google som har exakt 1 träff, ett inlägg i "Gissa position" på utsidan...). Kan du ge en Min Karta-länk eller liknande?

Så vitt jag vet är inte bäcken namngiven, men det stora vattendraget som det rinner ut i har ett namn. Men det kan ju också vara så att det bara inte är jag som känner till namnet...
😛 kan vara så att jag stavade fel…
Rinner ut i Gamajåhkå ca 4 km norr om Kvikkjokk
 
Fina bilder och bra ledtrådar. Ett större vattendrag som rinner på kalfjället lite norr om Kvikkjokk i riktning söderut. Det skulle ju kunna vara Varvvekjåhkå, vid första högerkurvan efter våtmarkerna vid Varvvekråhto. Där finns en lämplig ö i forsen.
 
Fina bilder och bra ledtrådar. Ett större vattendrag som rinner på kalfjället lite norr om Kvikkjokk i riktning söderut. Det skulle ju kunna vara Varvvekjåhkå, vid första högerkurvan efter våtmarkerna vid Varvvekråhto. Där finns en lämplig ö i forsen.
Ja, det stämmer, här är positionen:


Den som söker detaljer i bilderna kan också se rösen efter den gamla leden (numera märkt som stig eller svag stig) på plattmarken nära Varvvekjåhkå.
 
Ja, det stämmer, här är positionen:


Den som söker detaljer i bilderna kan också se rösen efter den gamla leden (numera märkt som stig eller svag stig) på plattmarken nära Varvvekjåhkå.
Jag vill minnas att de här rösena är som ett eget kulturminne, stora flata stenhällar som är resta parvis. Lite norr om din punkt stod också Varvekhyddan, STF:s enkla logi för de som skulle bestiga Sulitelma i slutet av 1800-talet. Historisk mark för oss fjällvandrare alltså! Som vanligt har jag dåligt med bilder, hoppas någon tar chansen att lägga ut något spännande.
 
Jag vill minnas att de här rösena är som ett eget kulturminne, stora flata stenhällar som är resta parvis. Lite norr om din punkt stod också Varvekhyddan, STF:s enkla logi för de som skulle bestiga Sulitelma i slutet av 1800-talet. Historisk mark för oss fjällvandrare alltså! Som vanligt har jag dåligt med bilder, hoppas någon tar chansen att lägga ut något spännande.
Vi gick förbi och tittade på Varvekhyddan också, med närliggande mindre fina kulturlämningar som gamla glasflaskor etc. Men utan bilder, eftersom det var en regnig dag och kameran var undanpackad.

Och rösena var tidvis vaga (speciellt i lite tuffare terräng, kanske en del har tagits av extrem snösmältning eller liknande?) och tidvis de riktigt distinkta dubbla flata stenarna i terräng där de verkligen sticker ut (bildgåtans punkt precis utanför högerkanten här):

P1130033.JPG



Detta är alltså inte en ny bildgåta, utan en puff av tråden för den som har bild att posta. Fritt fram för den som har något bra.
 
Då passar jag på att ta över. Någon som kan lista ur var jag tog den här bilden?

4N0A6621_crop.jpg



Ledtråd:
Det är i ett grannland och det går en led till höger om berget
 
Senast ändrad:
Trevligt att du vill delta med en gissningsbild, men du kanske inte har uppfattat vår "kodex", nämligen att vi gissar på svenska fjällmotiv i den här tråden. Inget hindrar att fotografen står i ett grannland och det är förstås heller inget problem att grannlandets fjäll syns i bakgrunden. Men det efterfrågade motivet ska alltså vara svenskt. Vi har inga skriva "regler" för detta utan jag försöker uttrycka den konsensusuppfattning som vi brukar kunna enas om när frågan emellanåt blir aktuell. Men när nu din bild ligger ute så tycker jag att vi gissar färdigt på den. Tyvärr har jag själv ingen uppfattning var fotot är taget, men en tjusig bild är det!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.