Gissa position

Vi ser Höglekardalen/Bydalen där borta i fjärran med Hovdehögen/Västfjället till vänster och Drommen till höger. Bilden är tagen mellan Anaris och Hosjöbottnarna med Kälasjön i förgrunden, så av perspektivet att döma tror jag du står på Bredsjöhögens ostsluttning söder om den markerade leden.
 
Vi ser Höglekardalen/Bydalen där borta i fjärran med Hovdehögen/Västfjället till vänster och Drommen till höger. Bilden är tagen mellan Anaris och Hosjöbottnarna med Kälasjön i förgrunden, så av perspektivet att döma tror jag du står på Bredsjöhögens ostsluttning söder om den markerade leden.
Helt korrekt, bollen är din!

/Anders
 
Dåligt med gissningar i juletider! För att få en ledtråd och komma vidare gissar jag att du står nära Kungsleden mellan Abiskojaure och Alesjaure och fotograferar Miesákcohkka från norr.
 
Dåligt med gissningar i juletider! För att få en ledtråd och komma vidare gissar jag att du står nära Kungsleden mellan Abiskojaure och Alesjaure och fotograferar Miesákcohkka från norr.
Så är det inte, men vi är på rätt sida om Ritsem :)

Mellan stugan och fjället går en led som inte är Kungsleden och sjön vi ser en vik av är av försvarlig storlek.
 
Inte att jag får allt att stämma - men vi skal ju gissa.
Din berättelse om stenhyddaan i sista nummret av fjället förde mina tankar norrut.
Står du vid Gobmejávri (Kummajärvi) och fjället i bakrunden är Juoksávatnjunni, leden Nordkalottleden mellan Pältsa och Rosta?
 
Kan det vara Alitoajvve fotograferat ungefär härifrån. Jag får inte riktigt ihop höjdkurvorna så det får ses som en vild chansning.
Inte att jag får allt att stämma - men vi skal ju gissa.
Din berättelse om stenhyddaan i sista nummret av fjället förde mina tankar norrut.
Står du vid Gobmejávri (Kummajärvi) och fjället i bakrunden är Juoksávatnjunni, leden Nordkalottleden mellan Pältsa och Rosta?

Ingetdera svaret är korrekt, men Henning har hittat rätt led och umehume rätt område.
 
Klurigt, men jag fortsättar.
Tog själv inte så många bilder när jag var i trakterna och det är ju några år sen...
Är du söder om Pauro (typ vid Riksröse 252) och tittar över Paurojaure (Bovrojávri) i riktning mot Bealljáš eller (mer troligen) Robečohkka?
 
Klurigt, men jag fortsättar.
Tog själv inte så många bilder när jag var i trakterna och det är ju några år sen...
Är du söder om Pauro (typ vid Riksröse 252) och tittar över Paurojaure (Bovrojávri) i riktning mot Bealljáš eller (mer troligen) Robečohkka?
Nu är vi nära, men...

Jag tror att vi är lite längre söderut, spanande mot riksröse 251 från den här positionen
...detta är helt korrekt på några tiotal meter när! Fjället är alltså Skuogetjåhkkå och sjön Gåbddåjávrre, av vilken vi ser Noajdeluokta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.