Gissa position

Ovanligt med operareferenser i den här tråden! Den enda opera jag kan komma på från trakten är Arnljot av Peterson-Berger, men jag vet inte vilka fjäll som förekommer där. Kanske Oviksfjällen?

Ovanligt med operareferenser i den här tråden! Den enda opera jag kan komma på från trakten är Arnljot av Peterson-Berger, men jag vet inte vilka fjäll som förekommer där. Kanske Oviksfjällen?
Arnljot stämmer, och Oviksfjällen, "Alltjämt de mäktiga fjäll sig välva högt över solglänsta sund och skogar, som gamla slumrande ättehögar, så sagoblå."

Men var är bilden tagen?

/Anders

Vi ser Höglekardalen/Bydalen där borta i fjärran med Hovdehögen/Västfjället till vänster och Drommen till höger. Bilden är tagen mellan Anaris och Hosjöbottnarna med Kälasjön i förgrunden, så av perspektivet att döma tror jag du står på Bredsjöhögens ostsluttning söder om den markerade leden.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Vi ser Höglekardalen/Bydalen där borta i fjärran med Hovdehögen/Västfjället till vänster och Drommen till höger. Bilden är tagen mellan Anaris och Hosjöbottnarna med Kälasjön i förgrunden, så av perspektivet att döma tror jag du står på Bredsjöhögens ostsluttning söder om den markerade leden.
Helt korrekt, bollen är din!

/Anders

Var är vi nu då?

gp250.jpg

Dåligt med gissningar i juletider! För att få en ledtråd och komma vidare gissar jag att du står nära Kungsleden mellan Abiskojaure och Alesjaure och fotograferar Miesákcohkka från norr.

Dåligt med gissningar i juletider! För att få en ledtråd och komma vidare gissar jag att du står nära Kungsleden mellan Abiskojaure och Alesjaure och fotograferar Miesákcohkka från norr.
Så är det inte, men vi är på rätt sida om Ritsem :)

Mellan stugan och fjället går en led som inte är Kungsleden och sjön vi ser en vik av är av försvarlig storlek.

Inte att jag får allt att stämma - men vi skal ju gissa.
Din berättelse om stenhyddaan i sista nummret av fjället förde mina tankar norrut.
Står du vid Gobmejávri (Kummajärvi) och fjället i bakrunden är Juoksávatnjunni, leden Nordkalottleden mellan Pältsa och Rosta?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.