Gissa position

Tack till Kimkim som väl var den som (närapå) löste gåtan.

Här kommer en bro med en konstruktion jag aldrig sett förr i fjällen. Känner någon igen sig och kan säga vilket vattendrag vi passerar över?

IMG_20230926_152943.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20230926_152943.jpg
    IMG_20230926_152943.jpg
    267 KB · Visningar: 89
Om man inte har passerat här är det förstås svårt att gissa platsen. Men över bron går en kombinerad sommar- och vinterled, som dessutom har ett eget namn.
 
Leden som passerar här har alltså ett eget namn, som dock inte står utsatt på Lantmäteriets karta. Namnet antyder att det även finns en nordligare variant, som är mer känd.
 
Leden som passerar här har alltså ett eget namn, som dock inte står utsatt på Lantmäteriets karta. Namnet antyder att det även finns en nordligare variant, som är mer känd.
Skulle det kunna vara längs Södra kungsleden, och då bron som ligger mellan riksröse 126A och byn (om det räknas som by) storbro?

För övrigt så är jag förvånad över att Södra kungsleden inte verkar vara utmärkt längre. Jag har för mig att den har varit det tidigare.
 
Skulle det kunna vara längs Södra kungsleden, och då bron som ligger mellan riksröse 126A och byn (om det räknas som by) storbro?

För övrigt så är jag förvånad över att Södra kungsleden inte verkar vara utmärkt längre. Jag har för mig att den har varit det tidigare.
Visst är det Södra Kungsleden jag menar. Begreppet används av Länsstyrelsen Dalarna och av turistbyråerna samt går dessutom att läsa på vägvisarna längs leden i Dalarna. Som jag förstått saken avses sträckan från Högfjällshotellet i Sälen via Grövelsjön till Storlien i Jämtland. Dock tror jag att begreppet inte är riktigt accepterat av alla och därför inte så välkänt.

Nej, det är inte den bron du anger. Det här vattendraget är betydligt större.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.