Gissa position

Nu är vi betydligt närmare men inte helt framme, vi är norr om Pältsastugan och utsikten åt andra hållet kan vi se Nordkalottleden, dock ej Hukejaure:

P1110789.b.jpg

Kanske har vi samma sjö här, på Duoibal, lite åt söder om sjön med höjdmärkningen 814?

Ja, det stämmer. Platsen är här, på flygfotot ser man den lilla åsen som vi tältade på:

Dalen i fjärran i högra sidan av första bilderna är Breiddalen som ligger i Norge och inte Norrbotten. Och fotoplatsen är ca 4 km syd om förra bildgåtan.

Nästa bild kommer här, jag lyckades att hitta en gammal bild som jag beskurit lite, vad är höjdsiffran (den nuvarande) på fjället som pilen markerar och var finns fjället?
IMG_1894.jpg

1884& fjället ligger åvanför andreas huvve på denhär bilden när han står på rivgojiehkki!
det är riehppiglaciären som ligger under toppen(som vi ser på norrifrån)&den var den toppen en norsk skidåkare åkte från(sydsidan)&tyvärr omkom i en lavin 2018, det åket hade slutat nere vid nallostugan om allt gått väl.

Bilagor

• Screenshot_20221010-195437_Gallery.jpg
    Screenshot_20221010-195437_Gallery.jpg
    61.5 KB · Visningar: 138
Rätt fjäll, och visst känner vi det som 1884 m, men höjden har blivit uppdaterad till 1894 m på Lantmäteriets on-line karta. Vet inte om fjället har något namn. Vi var vid Rivgojiehkki när bilden togs. Nästa bild, var så god!

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
ok vart är vi här(på bilden ovan) 20 augusti i år?
Sauvakavelija såg nu 1894 på lantmäteriet, kul med tio extra meter! ska lista ut om fjället har nått namn i vinter. kul ni var på rivgojiehkki! bara för skoj skull eller var det glaciärjobb?

Sauvakavelija såg nu 1894 på lantmäteriet, kul med tio extra meter! ska lista ut om fjället har nått namn i vinter. kul ni var på rivgojiehkki! bara för skoj skull eller var det glaciärjobb?
Vi gjorde en vandring i somras från Cunovuobmi i Norge till Sielmmatjåkka och tillbaka, vi gick bredvid Rivgojiehkki till riksröse 260 Aa och vidare. Tillbaka över fjället Gungar. Skoj var det :)

oj det var snabbt! stämmer bra! utsikt norrut mot durrenpiken på västra fjällfjället mm.
nästa bild!

Vindkraftverken var bekanta, och det var inte så länge sedan jag gick där.

Börjar bli lite barskrapat med bilder som är bra gåtor jag inte redan har postat. Men den här kanske funkar, om den inte är för lätt? Var är vi och vad ser vi?

gpmw5.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.