Gissa position

Jag satt och såsade med ledtråden och missade din gissning...
Scenen är din, nästa bild!
Det var en finurlig ledtråd väl värd att såsa för. I likhet med enok ändman fick jag ta kartan till hjälp för att hitta ett svar.

Nästa bild. Var är den knäppt?
874595ythh.jpg

Först en kommentar till föregående bild. Jag drar slutsatsen att både enok ändman och materazzi visste att årtalet 1837 enbart avsåg Arjeplogs socken. Imponerande kunskap! Tack Adam för den historielektionen. Än mer impad blir jag av den korrekta gissningen, eftersom mina fjällkartor inte visar några glaciärrester i Láddevágge. Men ok, Lantmäteriets flygbild visar en isig sluttning. Hur kunde du hitta så rätt?

De nu aktuella bilden tror jag visar vindkraftparken Siska nära järnvägen mellan Gällivare och Kiruna. I så fall står du kanske på leden över norra sluttningen av fjället Gámascearru.

... Men ok, Lantmäteriets flygbild visar en isig sluttning. Hur kunde du hitta så rätt?
Ren tur. Jag har några bilder mot dalen från olika avstånd och tyckte att glaciären liknade vad som visas i gåtan. Har aldrig varit däruppe.
De nu aktuella bilden tror jag visar vindkraftparken Siska nära järnvägen mellan Gällivare och Kiruna. I så fall står du kanske på leden över norra sluttningen av fjället Gámascearru.
Rätt! Šiška till vänster och Kaitum till höger sett från Gámasčearru.

Varsågod, ny bild.

Tack, intressant vy från en plats där jag tror inte många av oss varit. Man ser också Avzzijohka nere i björkskogen.

Ny bild alltså, vad heter vattendraget? (Beklagar det lilla formatet, förstår mig inte på tekniken).

IMG_20210815_140357.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Som vanligt har jag ingen aning, men det skulle ju kunna vara Kebnekaisefjällen någonstans. Gissar att bilden är starkt inzoomad, alltså tagen på långt håll. Men någon måste väl känna igen ett så snyggt fjäll?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.