Gissa position

Oj det var ett rejält hopp söderut. Väl långt. Här kommer mer av bilden, de korta benen på den gulklädda figuren ger ledtråden att det finns bilvägar inte alltför långt bort. Det är molnigt, så hela berget syns inte.

Bildfråga.JPG
 
En ledtråd och fråga i ett. Långt därnere finns det så klart vatten, ganska stort. När vi var längre ner i dalgången såg vi ett stråk genom björkarna, utan björkar. Lättgånget. Utgår från att det är en gammal handelsväg eller liknande då det vid ett brant krön ovan björkarna var rejält med stora stenar. Dessa stenar hade knuffats åt sidan så det blev flera lätta passager förbi. Såg faktiskt ut som att en stor jätte dragit med fingrarna över området och "kammat" stenarna åt sidan. Min fundering är om någon vet hur björkarna hålls borta idag? Det fanns liksom inga björkar i stråket men heller inga spår av att de motarbetades. Gatan fortsatte hela vägen upp.

Bildfråga 2.JPG
 
Ok, stort vatten tror jag är Akkajaure, gammal handelsväg kunde vara Kungsleden? Fjället, tror jag, är Kuoperatjåkka 1730 m, fotat vid Vakkasjjåhka?

Edit: eller kanske kom du upp från Gagirjavri? ( vet inte om det är lättare då med kortbeniga i sällskapet)
 
Senast ändrad:
'Vägen' i skogen ovanför Gagirjavri är, såvitt jag förstått, en riktigt gammal renflyttningsled som förmodligen fortfarande underhålls av samebyn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.