Gissa position

Söder om Kebnekaisefjällen, längs Kungsleden. Sannolikt sitter du i en varm stuga och fotar ripan med teleobjektiv. Kanske kan man få den här effekten från Syterstugan, i så fall med Norra Storfjället i bakgrunden?

Rätt stuga. Nåt teleobjektiv behövde jag inte. Ripan satt på en snödriva en bit utanför fönstret. Norra Storfället som bakgrund, en topp jag besökt två gånger. Båda gångerna startade jag i finväder, väl uppe var det dåligt väder.
Nästa bildgåta!

Vilken tur, fanns ju några stugor att välja mellan. Men ripan verkade bekant.

Jag fortsätter på temat "ovanliga fjällbilder". Här har spångläggarna gjort ett snyggt konstverk, tycker jag. Nästan poetiskt. Eller har de bara haft svårt att bestämma sig? Hur som helst, var är vi - på ett ungefär?
IMG_20200902_132337.jpg

Visst är det Rogenområdet, men det är ju ett rätt stort område. Jag vill gärna ha lite mer precision i svaret. Tänkte att någon kanske kan minnas den här lustiga spångningen. Den lär väl knappast finnas på fler håll.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Detr är ju ett rött märke på stenen till vänster, möjligens ett DNT-märke, och den spångtypen är vanligare i Norge än i Sverige. Kan det alltså vara i Norge eller iaf nära gränsen till Norge?

Stenigt och den röda ledmarkeringen fick mig att gissa på Rogenområdet. Men där har jag aldrig varit. Är spången i närheten av nån stuga?

Detr är ju ett rött märke på stenen till vänster, möjligens ett DNT-märke, och den spångtypen är vanligare i Norge än i Sverige. Kan det alltså vara i Norge eller iaf nära gränsen till Norge?
Färgmärkningen är inte särskilt konsekvent här. Oftast är den gammal och blekt, nästan rosa, svår att se när man går i blockterräng där stigen knappt syns. Just här har man hittat en röd färgburk som påminner om DNT, precis som du säger. Men vi är med god marginal på den svenska sidan, drygt en mil.

Stenigt och den röda ledmarkeringen fick mig att gissa på Rogenområdet. Men där har jag aldrig varit. Är spången i närheten av nån stuga?
Det verkar inte som om någon känner igen sig, och då går det ju knappast att gissa mer exakt. Därför tycker jag att ditt svar, Fossa, är fullt tillräckligt. Vi är nära spetsen av den sydöstra, långsmala viken i sjön Rogen. Som gissningsbild var den kanske lite fånig, ber i så fall om ursäkt, men jag ville så gärna visa den! Hoppas på en ny spännande bild från Fossa!

Själv tycker jag att svårigheten ligger i att hitta nya bilder att lägga till. Det är länge sen jag var i Sverige. Men med den nyaste bilden så tror jag att saken är i pulken, som man säger i Finland :)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.