Gissa position

Övre Hågådalen är rätt svar! Vi är alltså 2 mil norr om Foskros i Idre socken på gränsen till Härjedalen. Två fjällhemman i väglöst land från 1800-talets början. Här bodde folk permanent fram till mitten av 1950-talet. Byggnaderna är fortfarande välskötta, används vid jakt och fiske, tror jag. Ny bild!
 
Dåligt med gissningar! Är alla på fjället? Jag får vibbar av Padjelanta men känner inte igen mig. Ser vi möjligen sydöstra änden av Slahpejávrre?
 
Två dygn och inget svar. Jag tror Ing-Marie har glömt sin bild. Men Sauvakavelija har naturligtvis hittat rätt, som vanligt. Och där, vid sjöns utlopp har jag ju tältat mellan stenarna, men kände ändå inte igen mig. Jag tycker Sauvakavelija ska lägga upp en ny spännande bild åt oss så vi inte tappar mer tempo!
 
Jag har meddelande från Ing-Marie som har datorstrul!

"Jag står på Nordkalottleden i östra delen av sjön Vajmok."

Så positionen är hittad och det är dags för nytt foto!

Peter
 
Ok, nytt foto ska det bli. Här en sjö som har bara höjdsiffran på kartan, inget namn. På gamla kartor var höjdsiffran lite lägre. Och frågan är vad är höjdsiffran på sjön? både den gamla och den nya siffran godkänns.
fotosop.JPG
 
Senast ändrad:
Jo jag har varit upp på Bielatjåhkkå med, länge sen iofs. Men ändå speciell form på sjön och omgivningen. Och jag hade i bakhuvudet att du varit upp där :)

Vad ser vi på denna bilden?
 

Bilagor

  • IMG_20200829_114251.jpg
    IMG_20200829_114251.jpg
    4.7 MB · Visningar: 158
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.