Gissa position

... När det gäller nedflyttning handlade det om flytten av meteorografen på Bårdde från toppen till platån 150 meter längre ned. Meteorografen på Sähkok var den första ”apparat” som Hamberg byggde i början av juli 1900. Det går att läsa om detta i Ymer 1903, ss 329-330.

Jag missförstod mycket riktigt det där om nedflyttning från Tjäura. Som du antyder rörde det sig om en nyinstallation som planeras göras uppe på Tjäura men att man ändrade sig. Jag har dålig koll på vad som byggdes, avvecklades eller flyttades så därav osäkerheten. Kul fråga hursomhelst. Kul att "bläddra" lite i de där dagböckerna.
 
Eftersom du frågar efter en jokk svarar jag Njearrejohka, men borde kanske egentligen vara Njearreláhku eller Njearrejávri?
Rätt svar! Och ja, Njearrejohka är rätt svar till min fråga, men kanske var den fel fråga. På kartan nämns vattendraget Njearrejohka nedströms Njearrejavri så jag bara antog att det heter Njearrejohka också uppströms.
Nästa bild var så god!
 
Där har jag aldrig varit, men med hjälp av Google Earth hittade jag rätt till slut! Klurigt att fjällen på bilderna ligger i Norge. Men det var ju vattendraget som efterfrågades ;-)

Här är en bild som säkert kan kännas igen av många.
a3.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.