Gissa position

Det var en ren gissning. Tyckte det såg ut som Hundshögen av någon anledning. Östra Arådalen är det ju inte så då fanns inte mycket kvar att välja på.

Ny gåta. I vilket skyddat område ligger höjderna?
56rtsyrrastg.jpg
 
Min känsla är Vindelfjällens naturreservat, men jag känner inte igen topparna. Fotoriktning söder?

Det är likt men nej, där är det inte. Det finns en ytterligare likhet. Både Vindelfjällen och detta område har i skilda planer övervägts som framtida nationalparker. I Vindelfjällens fall är idén fortfarande aktuell medans här har den skippats. Fotorikningen bör vara ostsydost.
 
Det var logiskt möjligt och klurigt :). Nej, det är inte Vålådalen. Både ditt och Fossas förslag var bra, tycker jag. Man kan på sätt och vis karaktärisera området som ett mellanting av dessa båda.
Nu blir det en rejäl intellektuell utmaning ;) :
Området på bilden ligger alltså någonstans mellan "i närheten av Vålådalen" (Fossa) och själva "Vålådalens naturreservat" (Per), samtidigt som "det kan inte gärna sägas vara i närheten av Vålådalen" (Materazzi).
Jag känner mig rätt så konfunderad :unsure:
 
Senast ändrad:
Jag känner mig rätt så konfunderad :unsure:

Aha, låt se om det kan redas ut. Alltså
- frågan "Ligger det i närheten av Vålådalen?" besvaras med Nej.
- frågan "Är det själva Vålådalen?" besvaras också med Nej.

Otydligheten kommer sig nog av att jag med "Både ditt och Fossas förslag var bra, tycker jag. Man kan på sätt och vis karaktärisera området som ett mellanting av dessa båda." avsåg Swifts förslag Vindelfjällen och Fossas förslag Vålådalen såsom varade bra förslag. Ett syftningsfel, således. Ber verkligen om ursäkt för förvirringen.

Jag lägger till ytterligare en ledtråd. Om fotot varit från i år hade jag riskerat en rejäl bestraffning. Det går nämligen en riksgräns mellan fotopositionen och höjderna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.