Gissa position

Då tror jag det är Autajaure och kraftstationen i Ritsem som avses.
Autajaure är rätt svar! Vattnet som rinner här idag är bara en rännil av det gamla flödet, eftersom det mesta går i en tunnel ner till kraftstationen i Ritsem. Men det är en fin vandring att följa Suorggejohka ner till Teusadalen. Fotoplatsen är västra sluttningen av Suorggecorru. Ny bild igen!

D5A26000-A100-412C-8B98-7C0EE6F8A6E0.jpeg

Här kommer en ny bild. Ett namnlöst vatten, men någon kanske ändå känner igen sig vid denna lite spektakulära rastplats.

Kanske blev det för svårt med en sådan detaljbild. Om man tar några steg tillbaka (fast ett annat år) så ser det ut så här.
27A56885-4CA6-4A3F-B8F4-E40F5E9DAAAC.jpeg

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Svårt nog även nu, tycker jag. I din första bild tycker jag mig se dolomitkalksten i vattnet, men det hjälper inte mig. I andra bilden tycker jag bergen omkring är påfallande kala. Det för tanken långt västerut. Är vi möjligen i Sulitelmatrakten?

Nej, inte där. Danias gissning var betydligt närmare. Vattnet rinner ned från sjön, längst in, i en dalgång där jag tror många här har vandrat.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.