Gissa position

Hmm, jag tycker mig se en rödaktig bro av äldre norrbottentyp. Landskapet verkar vara mycket flackt. Björkskog så långt ögat når. Mina tankar går alltså norrut, långt norrut. Kan det stämma tro?
 
Hmm, jag tycker mig se en rödaktig bro av äldre norrbottentyp. Landskapet verkar vara mycket flackt. Björkskog så långt ögat når. Mina tankar går alltså norrut, långt norrut. Kan det stämma tro?

Ja, helt riktigt står där en norrbottenbro av god kvalitet. Att landskapet ser så flackt ut gör att man kanske tvivlar på att det ÄR i fjällen. Men det finns gott om höjder utanför bild och jokken är med (om ej helt i centrum) på Lantmäteriets fjällkarta.
 
Jag har tittat på kartor och bilder från området kring Unna Allakas nyligen (har inte varit där), och tycker mig också se en bro. Gissar på hängbron över Válffojohka.
 
Jag tolkar din ledtråd som att vi är rätt långt österut, i fjällkedjans utkant. Ser vi möjligen ett biflöde till Kaitumälven?
 
Jag tolkar din ledtråd som att vi är rätt långt österut, i fjällkedjans utkant. Ser vi möjligen ett biflöde till Kaitumälven

Bra gissning. Nej, något biflöde till Kaitumälven är det inte men väl till en annan älv. I övrigt är du på rätt spår. Det finns ingen led i närheten av fotoplatsen så frilufsare är sällsynta här. Bron nyttjas nog främst av yrkesfolk.
 
Fina ledtrådar, tack! Men ändå en rysare. Efter mycket kartjobb tror jag att du tittar ner på Gáldesjåhka i sydöstra utkanten av Ulldevisduottar.
 
Efter mycket kartjobb tror jag att du tittar ner på Gáldesjåhka i sydöstra utkanten av Ulldevisduottar.

Gáldesjåhkå (eller Gáldesjåhka om man väljer en viss zoomnivå i Lantmäteriets online-karta) är rätt. Bra jobbat! Bron står vid gränsen mellan Uldevisduottar och Ultevis fjällurskogs naturreservat. Står man ut med produktplaceringar så har P. Persson publicerat en trevlig film från området www.youtube.com/watch?v=iUErd-zXiSU och platsen [13:33].

Varsågod, nästa bild.
 
Intressant gåta! Man utgår nog från att bron ska finnas längs en led, men efter att nu ha letat från Treriksröset ner till AC-gränsen vet jag att det finns ett antal broar utan ledkoppling.

Här en kvällsfuktig lägerplats med utsikt mot vilken sjö?

foto0056.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.