Gissa position

Fina ledtrådar, tack! Men ändå en rysare. Efter mycket kartjobb tror jag att du tittar ner på Gáldesjåhka i sydöstra utkanten av Ulldevisduottar.

Efter mycket kartjobb tror jag att du tittar ner på Gáldesjåhka i sydöstra utkanten av Ulldevisduottar.

Gáldesjåhkå (eller Gáldesjåhka om man väljer en viss zoomnivå i Lantmäteriets online-karta) är rätt. Bra jobbat! Bron står vid gränsen mellan Uldevisduottar och Ultevis fjällurskogs naturreservat. Står man ut med produktplaceringar så har P. Persson publicerat en trevlig film från området www.youtube.com/watch?v=iUErd-zXiSU och platsen [13:33].

Varsågod, nästa bild.

Intressant gåta! Man utgår nog från att bron ska finnas längs en led, men efter att nu ha letat från Treriksröset ner till AC-gränsen vet jag att det finns ett antal broar utan ledkoppling.

Här en kvällsfuktig lägerplats med utsikt mot vilken sjö?

foto0056.jpg

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nej, det är inte Akkajaure heller. Vattnet som rinner genom sjön kommer under sin långa resa mot havet att generera mycket elkraft. Dock blev resans start inte så lyckad, sett ur den synvinkeln. En liten tröst för oss fjällvänner.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.