Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Då borde vi rimligen hamna u Jämtlandsfjällen.
Bilden är häftig, men den ovanliga färgningen ställer till det, åtminstone för mig. Allt ser så overkligt ut.
Jag drar till med en ren gissning för komma vidare: Är vi vid Lunndörren?
Ekorrdörrens rastskydd är rätt! Ny bild!
Bilden är gammal men jag kommer ihåg att den togs under ett kort uppehåll i snöandet. Vi passade på att ta oss ner till mer skyddande nivåer. Men den person vi träffade i rastskyddet som ”bara” skulle äta först blev kvar i två-tre dagar i blåsten och fick skynda till Enafors där vi träffade honom igen. /LasseÅ
Hmm, jag tycker mig se en rödaktig bro av äldre norrbottentyp. Landskapet verkar vara mycket flackt. Björkskog så långt ögat når. Mina tankar går alltså norrut, långt norrut. Kan det stämma tro?
Hmm, jag tycker mig se en rödaktig bro av äldre norrbottentyp. Landskapet verkar vara mycket flackt. Björkskog så långt ögat når. Mina tankar går alltså norrut, långt norrut. Kan det stämma tro?
Ja, helt riktigt står där en norrbottenbro av god kvalitet. Att landskapet ser så flackt ut gör att man kanske tvivlar på att det ÄR i fjällen. Men det finns gott om höjder utanför bild och jokken är med (om ej helt i centrum) på Lantmäteriets fjällkarta.
Jag har tittat på kartor och bilder från området kring Unna Allakas nyligen (har inte varit där), och tycker mig också se en bro. Gissar på hängbron över Válffojohka.
Jag har tittat på kartor och bilder från området kring Unna Allakas nyligen (har inte varit där), och tycker mig också se en bro. Gissar på hängbron över Válffojohka.
Bra gissning. Nej, något biflöde till Kaitumälven är det inte men väl till en annan älv. I övrigt är du på rätt spår. Det finns ingen led i närheten av fotoplatsen så frilufsare är sällsynta här. Bron nyttjas nog främst av yrkesfolk.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer