Gissa position

Då borde vi rimligen hamna u Jämtlandsfjällen.
Bilden är häftig, men den ovanliga färgningen ställer till det, åtminstone för mig. Allt ser så overkligt ut.
Jag drar till med en ren gissning för komma vidare: Är vi vid Lunndörren?

Ekorrdörrens rastskydd är rätt! Ny bild!
Bilden är gammal men jag kommer ihåg att den togs under ett kort uppehåll i snöandet. Vi passade på att ta oss ner till mer skyddande nivåer. Men den person vi träffade i rastskyddet som ”bara” skulle äta först blev kvar i två-tre dagar i blåsten och fick skynda till Enafors där vi träffade honom igen. /LasseÅ

Ekorrdörrens rastskydd är rätt! Ny bild!

Så bra! Snön ställde till det med positioneringen. Jag håller med övriga om att det är en snygg bild.

Vilken jokk blickar vi upp- och nedströms här?
e345tges.jpg

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Hmm, jag tycker mig se en rödaktig bro av äldre norrbottentyp. Landskapet verkar vara mycket flackt. Björkskog så långt ögat når. Mina tankar går alltså norrut, långt norrut. Kan det stämma tro?

Hmm, jag tycker mig se en rödaktig bro av äldre norrbottentyp. Landskapet verkar vara mycket flackt. Björkskog så långt ögat når. Mina tankar går alltså norrut, långt norrut. Kan det stämma tro?

Ja, helt riktigt står där en norrbottenbro av god kvalitet. Att landskapet ser så flackt ut gör att man kanske tvivlar på att det ÄR i fjällen. Men det finns gott om höjder utanför bild och jokken är med (om ej helt i centrum) på Lantmäteriets fjällkarta.

Jag har tittat på kartor och bilder från området kring Unna Allakas nyligen (har inte varit där), och tycker mig också se en bro. Gissar på hängbron över Válffojohka.

Jag tolkar din ledtråd som att vi är rätt långt österut, i fjällkedjans utkant. Ser vi möjligen ett biflöde till Kaitumälven?

Jag tolkar din ledtråd som att vi är rätt långt österut, i fjällkedjans utkant. Ser vi möjligen ett biflöde till Kaitumälven

Bra gissning. Nej, något biflöde till Kaitumälven är det inte men väl till en annan älv. I övrigt är du på rätt spår. Det finns ingen led i närheten av fotoplatsen så frilufsare är sällsynta här. Bron nyttjas nog främst av yrkesfolk.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.