Gissa position

Jag har ett par reflexioner med anledning av #14129 där Björn tycker att vi även kan återanvända gamla bilder om nya saknas. Detta för att inte tappa tempo. Jag välkomnar den möjligheten, men gissar att man då inte ska ange att bilden varit med tidigare eftersom jag tror det finns programvara som kan söka efter samma bild.

Samtidigt tror jag att en paus med "fritt fram" också har sitt värde. Den ger möjlighet att gissa även för den som inte har några egna bilder, och dessutom möjlighet för den som inte lyckas gissa rätt att ändå bidra med en egen bild.

Hälsn Pelle
 
Nej, i Padjelanta är det inte.

En ledtråd: omedelbart till vänster om eftersökt fjäll syns en dalgång. Följande bild visar hur den ser ut fotad från motsatt håll (obs! viss zoomeffekt). Eftersökt fjälls sluttning syns alltså i vänsterkant i denna ledtrådsbild.
 

Bilagor

  • sdfasdfa9.jpg
    sdfasdfa9.jpg
    38.9 KB · Visningar: 345
En ledtråd till. I gåtans bild (#14185) är kameran riktad mot sydost. Ändras fotoriktningen till sydväst syns i sökaren av ett stort fjäll. Detta fjäll syns även på omslaget till en nyutkommen bok som just nu annonseras högt upp på utsidan.se:s webbplats.
 
En ledtråd till. I gåtans bild (#14185) är kameran riktad mot sydost. Ändras fotoriktningen till sydväst syns i sökaren av ett stort fjäll. Detta fjäll syns även på omslaget till en nyutkommen bok som just nu annonseras högt upp på utsidan.se:s webbplats.

Den boken ska jag beställa, tack för tipset! Jag har inga bilder att lägga till just nu, men gissar på Alitoajvve?
 
Bra gissat! Álitoajvve är rätt. Gåtans bild är tagen från Nordkalottleden med Pauro bakom ryggen. Ledtrådsbilden är från där leden Sitasjaure-Hukejaure korsar Áinnajohka.

Varsågod, nästa bild.
 
Att det var Nordkalottleden och inte Padjelanta gjorde det lättare att gissa rätt. Nästa bild, vilken bro?
 

Bilagor

  • Screenshot_NormalAppImage(1).jpg
    Screenshot_NormalAppImage(1).jpg
    41.2 KB · Visningar: 328
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.