Gissa position

Nej, det är det inte.
Jokken har egentligen inget namn men är ändå omskriven i en känd vandrarbok som lite besvärligt. Den fick vadas men var icke besvärligt.
Jag är på resande fot och har inte tillgång till mina bilder för att visa en annan vinkel. Så denna ledtråd får duga än så länge.

Kan det vara jokken man passerar då man kommer från Slåttatjåkka och skall upp mot vindskyddet, vad det nu heter.....
Jag menar vägen mot t.ex. Harpasset.
Vonsan

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Ja, vi är i Norrbotten. Efter någon timme eller två från ravinen blir den omarkerade "leden" mycket stenig och brant, så brant att man nästan tror det inte går. Men det går fint och belöningen är storslagen (i mitt tycke, den svenska fjällvärldens vackraste plats). Nu tror jag det borde knäckas....

Är utomlands och på söndag kväll har jag tillgång till mina bilder igen för att visa stället från ett annat håll. Men tror det lösas efter sista ledtråden nu.

Då försöker jag med att vi är nästan längst in i Kårsavagge och att jokken är den som rinner från dalen mellan Biran och Guoblacorru. Den vackra utsikten skulle då vara över Trollsjön.

Ja, vi är i Norrbotten. Efter någon timme eller två från ravinen blir den omarkerade "leden" mycket stenig och brant, så brant att man nästan tror det inte går. Men det går fint och belöningen är storslagen (i mitt tycke, den svenska fjällvärldens vackraste plats). Nu tror jag det borde knäckas....

Då måste vi vara i Unna Reaiddávággi och du är på väg österifrån upp mot tvärstupet som går tvärs över dalen!

Jokken är den med det vackra vattenfallet som kommer från glaciären och den lilla sjön norr om dalen.

Bilagor

• kjhlkjhlkjhl.jpg
    kjhlkjhlkjhl.jpg
    106.9 KB · Visningar: 353
Helt rätt Pearl. Vi kom från Vistasvággi och vandrade till Unna Raitastugan. Jag var väldigt illamående som började just från den ravinen där vi rastade. På något sätt tog jag mig upp med lite hjälp från min medvandrare. Tack och lov gick illamående över nästa dag och jag kunde njuta av den fantastiska platsen. Vi skulle gå Trepassleden men kom bara upp halvvägs på Pyramidpasset. Jag har en liknande bild som den du bifogade.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.