Gissa position

avslutad210712

Gäst
Nej, inte den dalgången. Men det är rätt nationalpark ...

Kollade lite foton på nätet och var säker på att det svaret var rätt.

Guhkesvagge 6-7 km ovanför bron och vattendraget borde då vara guhkesvakkjåkka (med reservation för stavningen)

[Ändrat]

Äsch läste en till ledtråd och då stämmer det inte.

"Och vattendraget längst bort i bilden är inte vadbart, men kan passeras över en bro längre nedströms (åt vänster)."

Det finns ju en bro till i Sarek. Jag tycker bilden passar rätt bra på vattendraget från Jiegnavágge som rinner ut i Gådokjåhkå.

Det finns ju en bro till i Sarek. Jag tycker bilden passar rätt bra på vattendraget från Jiegnavágge som rinner ut i Gådokjåhkå.

Nu fick vi rätt svar!
Flyttblocket syns tydligt på flygfoton. Här är ett panorama, Boarektjåhkkå i bakgrunden:

IMG_1974-Pano.jpg

Din tur, nästa bild!

Även jag tyckte att ledtrådarna pekade mot Ruotesvagge, men vattendraget stämde ju inte hur jag än sökte. Men Sareks tre broar känner jag till.........

Här kommer ett vackert vitt fjäll i bildens högra kant. Vad heter det?

Bilagor

• Foto0388.jpg
    Foto0388.jpg
    53 KB · Visningar: 287
Ser ut som Jiegŋáffo, med Gájssegiesjtjåhkkå bakom i mitten och självaste Sulidälbmá till vänster. Fotoriktningen bör därmed vara omkring NV/VNV, men jag blir inte riktigt klok på vilken av alla sjöarna i området vi i så fall ser...

Ser ut som Jiegŋáffo, med Gájssegiesjtjåhkkå bakom i mitten och självaste Sulidälbmá till vänster. Fotoriktningen bör därmed vara omkring NV/VNV, men jag blir inte riktigt klok på vilken av alla sjöarna i området vi i så fall ser...

Attans! du hann precis före mig... vi är vid sjö 931 strax söder om Råvejávrre.

Bilagor

• jgfjgfkhjhjgljh.jpg
    jgfjgfkhjhjgljh.jpg
    38.1 KB · Visningar: 716

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Tack Kalle och Pär för det helt korrekta svaret! Misstänkte nog att bilden inte skulle bli årets sista. Jag passerade här den 4 juli i år och snön lyste fint på J-fjället. Nästa bild!

Vindelälven, en bit nedströms Dalavardo?

Vindelälven är det, men fotoplatsen är strax norr om Skrabmiejuhkas inflöde mellan Rävfallsstugan och Vitnjul. En något generös tolkning av begreppet "en bit nedströms" kanske, men eftersom frågan som ställd gällde vattendraget, så... ;)

Ny chans till årets sista bild!

Ja, då var det lite längre nedströms än vad jag tänkte.

Då kommer en ny bildgåta, årets sista?

Vilket fjäll? Klurar ni ut även vilken tjärn det är?

Calle

Bilagor

• IMGF_209.jpg
    IMGF_209.jpg
    62.5 KB · Visningar: 649
Jag tog bilden för drygt 30 år sedan, strax efter soluppgången. Vid fotoplatsen var det en fallfärdig kåta, såg att det fanns en symbol för kåta även på dagens karta.

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.