Gissa position

avslutad210712

Gäst
Och då ser vi att vi är vid den lilla stranden strax väster om bron över Alesätno nedanför renvaktarstugan. Och toppen vi ser är Siellatjåkka och till höger skymtar Honga.

Har rastat vid den stranden ett antal gånger för lunch.

Och då ser vi att vi är vid den lilla stranden strax väster om bron över Alesätno nedanför renvaktarstugan. Och toppen vi ser är Siellatjåkka och till höger skymtar Honga.

Har rastat vid den stranden ett antal gånger för lunch.

Alldeles riktigt!

Jag misstänkte att det skulle vara lite enklare när solen inte bländar ut Siellatjåkkas karakteristiska profil.

avslutad210712

Gäst
Alldeles riktigt!

Jag misstänkte att det skulle vara lite enklare när solen inte bländar ut Siellatjåkkas karakteristiska profil.

Var själva stranden och det lilla fallet i bakgrunden som jag kände igen direkt.

Återkommer i morgon och nu j*vlar skall alla som lägger ut svåra bilder få svettas. Kanske... *L*

avslutad210712

Gäst
Näää jag ångrar mig. Lägger upp en hyfsat lätt bild om man passerat där vilket troligen ett antal av fjällrävarna på Utsidan gjort. Har man inte passerat här kanske den överlever ett tag dvs en dag.

Bilagor

• 20170807-163157-00-a99.jpg
    20170807-163157-00-a99.jpg
    43.5 KB · Visningar: 286

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

avslutad210712

Gäst
Nu blev jag lite ställd eftersom jag inte hittade Marsivagge på kso. Men hederlig googling gör att jag tror att Marisvagge ligger i Västerbottens län och då kan jag säga att vi skall norrut. Finns det flera Marsivagge så får jag omvärdera min ledtråd.

[ändrat]

Marsivagge inte Marisvagge

Mársevággie (som det stavas på kartan) var min första tanke också, men jag fick det inte alls att stämma med kartbilden.

Eter att ha tittat på lite andra platser där jag vet att det finns stora istidsavlagringar så hittade jag Vealevuomos strax söder om Rautasjaure, inte så långt från min senaste bild.

avslutad210712

Gäst
Mársevággie (som det stavas på kartan) var min första tanke också, men jag fick det inte alls att stämma med kartbilden.

Eter att ha tittat på lite andra platser där jag vet att det finns stora istidsavlagringar så hittade jag Vealevuomos strax söder om Rautasjaure, inte så långt från min senaste bild.

Helt rätt.

Då fortsätter vi med att identifiera den lilla namngivna topp som finns mitt i den här bilden:

Bilagor

• mfhfgpoigh.JPG
    mfhfgpoigh.JPG
    53.7 KB · Visningar: 457
Många vandrar rakt igenom bilden på andra sidan toppen. Eftersom den är rätt obetydlig så är det nog inte så många som lägger märke till den, men sjön vi ser till höger kan dessa vandrare omöjligen missa...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.