Gissa position

avslutad210712

Gäst
Alltså, klart det är norr om E12, vi är ju i Norrbotten...

Alldeles nära förändrades terrängen på ett uppmärksammat sätt för några år sedan. Likaledes nära har kunskapen och utbildningen hyllats.

Terrängen - Kiruna stadsflytt
Utbildningen - LTUs rymdutbildning

Annars hade jag mer trott på gruvan i Pajala när det gäller terrängen men där finns knappast utbildning som hyllas eller det som avbildas på fotot.

Men en gissning är att du finns halvvägs mellan Nikkauokta och Tjuonajåkk och ungefär en mil västerut.

Fin bild med fantastiska färger! Av dina ledtrådar förstod jag bara den geografiska inramningen och vvv. Även jag var inne på sligdammar vid någon gruva, kollade t. ex. Aitik utanför Gällivare innan jag förstod att det faktiskt var glaciärvatten. Kul gåta!

Ny bild, var tältar jag?

Bilagor

• Foto0369.jpg
    Foto0369.jpg
    85.6 KB · Visningar: 583

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tackar :)!
Passerade där en vinter för många herrans år sedan och rekade färdvägen hårt inför en juli vandring i området i år som tyvärr fick avbrytas pga skada(dock inte min).

Men...var har jag slagit nattläger?Visa bilaga 27932

Bilagor

• 20150823_203256.jpg
    20150823_203256.jpg
    9.1 KB · Visningar: 478
Och Ursäkta att bilden ligger...men det gick J***** inte att räta till! Och pga ett hårddisk haveri så har jag inte så många turer att välja mellan :(!

Med risk för nackspärr lyfter jag tråden till en högre position. Jag tycker mig se en högt belägen kraftverksdamm. Fotot är taget mot nordväst i juni månad, möjligen senare om det är en sådant år. Kanske tältar du nedanför Sluggá?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.