Gissa position

På den här bilden syns hela toppen, men den är tagen från ett annat håll.

Bilagor

• sarek 101.jpg
    sarek 101.jpg
    51.8 KB · Visningar: 378

avslutad210712

Gäst
Två dygn

en gissning på -ås

inga ledtrådar

så då gissar jag på Kebnekaises sydtopp

kan Ni inte hålla tråden levande så kan vi skrota den

Eller -tjåhkkå? Fotad från -vagge med samma namn?

Helt rätt svar! Nästa bild. Är alltså Lullihatjåkkå.
Här är ett par bilder till från olika vinklar som hade gjort det enklare

Grundsten skriver i sin guide att det är enklaste toppen att nå från louttolakto. Något som jag ställer mig väldigt tveksam till om det verkligen stämmer. Vi var aldrig upp på toppen pga snön. Och jag tror inte den är svår för mig vid torra förhållanden. Dock tror jag inte detta är en topp för den vanliga vandraren från louttolakto. Den innehåller scrambling och eventuellt även enstaka stek klättring

Bilagor

• sarek 068.jpg
    sarek 068.jpg
    60.6 KB · Visningar: 605
  • sarek 071.jpg
    sarek 071.jpg
    59.4 KB · Visningar: 611

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Ja, den andra bilden såg bekant ut. Jag har varit på Lullihatjårro 1785 m, som också ses på den andra bilden. Vi försökte nå toppen av Lullihatjåhkkå via dess sydväst kam. Det var scrambling först men på 1900 m blev det klättring och där slutade vi. Kanske kunde man nå toppen via den norra glaciären? Här några bilder:

Bilagor

• IMG_3523.jpg
    IMG_3523.jpg
    34.4 KB · Visningar: 572
  • IMG_3531.jpg
    IMG_3531.jpg
    30.5 KB · Visningar: 576
  • IMG_3546.jpg
    IMG_3546.jpg
    46.6 KB · Visningar: 586
  • IMG_3444.jpg
    IMG_3444.jpg
    29.5 KB · Visningar: 529
  • IMG_3405.jpg
    IMG_3405.jpg
    20.6 KB · Visningar: 580
Ja, den andra bilden såg bekant ut. Jag har varit på Lullihatjårro 1785 m, som också ses på den andra bilden. Vi försökte nå toppen av Lullihatjåhkkå via dess sydväst kam. Det var scrambling först men på 1900 m blev det klättring och där slutade vi. Kanske kunde man nå toppen via den norra glaciären? Här några bilder:

Då är det alltså scrambling eventuellt klättring alla kammar upp? Ser helt klart enklast ut via norra glaciären såvida det inte är nån fet bergschrund eller dyl

Ledtråd

Inte Kamajåkka. Det var bra fart på jokken då. I den andra bilden ser man jokken högre upp på fjället och lite av den glaciär som jokken får sin början från.

Bilagor

• IMG_1982.jpg
    IMG_1982.jpg
    42.8 KB · Visningar: 485
  • IMG_1977.jpg
    IMG_1977.jpg
    27.8 KB · Visningar: 477
Ledtråd #2

På fotoplatsen kan man hoppa ur sin bil, börja genast stigningen brevid jokken och nå fjälltoppen efter 1350 m vertikal stigning. Från toppen kan man se bl.a. Sveriges högsta och tredje högsta fjälltopp, om vädret tillåter.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.